Prosjektet, som er beskrevet i en artikkel på OFVs sider i magasinet Våre veger, har navnet «Road Status Information» (RSI). I prosjektet samler testbiler løpende inn data om vær, temperatur, nedbør og glatt vei. Informasjonen anonymiseres og sendes automatisk videre til Statens vegvesen, som kan benytte dette i arbeidet for å utføre et enda bedre vedlikehold av vinterveiene. I dette FoU-prosjektet er kun eiere av Volvo personbiler med, og bilene bruker en spesiell kommunikasjonsenhet som plugges inn, tilpasset bil og prosjektet.
Rullende sensorer
Testbil-flåten er et nettverk av «rullende sensorer» som gir informasjon om tilstanden på veien, føre- og miljøforhold. Prosjektet gir muligheter til å undersøke om data som blir samlet inn fra vanlige personbiler kan supplere data fra værstasjoner og gi bedre grunnlag for å planlegge og gjennomføre vinterdriften på veien.
Først ut var femti biler i fjor, denne vinteren har i underkant av hundre biler vært med i prosjektet – en viktig økning i forhold til datainnsamling.
Bredt samarbeids og utviklingsprosjekt
RSI-prosjektet skal gå ut 2017, og er et nordisk samarbeid mellom Statens vegvesen, Trafikverket, Volvo Cars, Sintef, NTNU, VTI, Universitetet i Gøteborg, Luleå Tekniske Universitet, Road IT AB og Klimator AB. I første runde setter Vegvesenet fokus på datakvalitet, mens kolleger i svenske Trafikverket konsentrerer seg om nytte for vinterdriften.