Lite tyder på bobil-boom

Den som trodde at pålagt Norgesferie skulle får salget av bobiler og campingvogner til å eksplodere, tok feil. Både salget av nye og bruktimporterte bobiler har gått ned i første halvår. Det samme gjelder campingvogner. 

06.juli 2020

- Folk løper ikke av gårde for å kjøpe dyre bobiler når det spøker for både jobb og økonomi. Det er ikke mange som har blitt nedrent av nye kunder. Bobil-boomen som noen så komme, ble det lite av, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Nedgang for store og mindre bobiler

Det er nedgang i salget av både store og mindre nye bobiler – altså over og under 3,5 tonn – i første halvår. Nedgangen i salget av bobiler over 3,5 tonn er størst, med 17,5 prosent. For de mindre bobilene er nedgangen i salget på 2,5 prosent.
Også bruktimporten av bobiler, hvor antallet totalt sett er beskjedent, har gått merkbart ned for både store og mindre bobiler. I forhold til 2019 har samlet bruktimport for bobiler over og under 3,5 tonn gått ned med rundt 29 prosent.

Restriksjoner = færre utenlandske bobiler på sommerveiene

I antall eierskifter for bobiler har det vært en økning, men det er ingenting som tyder på at norske veier vil bli overfylt av nye bobilturister i eget land denne sommeren. Dessuten kommer ikke det store antallet tyske bobiler som pleier å være i Norge om sommeren i år, på grunn av innreiserestriksjoner.

- Det kan likevel være grunn til å rope et lite varsko om at det sannsynligvis vil være en del uerfarne bobilister på veiene på de mest populære turiststedene i Norge. For kanskje er det utleieselskapene som først og fremst har gjort det bra når det gjelder bobiler. Men tallene i den bransjen kjenner vi ikke, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Campingvogner også ned

Også salget av nye campingvogner har gått noe ned i første halvår av 2020 sammenlignet med samme periode i 2019. Nedgangen er på 4,4 prosent. For bruktimporten, som i utgangspunktet er lav i antall, er nedgangen på nesten 40 prosent sett i forhold til fjoråret.


Aktuelle saker