Nybilsalget 1. halvår: Merkbar nedgang – elbilene selger mest

Med en pandemi feiende over hele verden, tydet mye på at også nybilsalget ville falle dramatisk i første halvår. Og salget har gått ned, men mindre enn mange fryktet. Elbiler og ladbare hybrider topper salget så langt. 

01.juli 2020

Mens nybilsalget i all hovedsak har gått ned, har salget av ladbare hybrider økt.

Totalt ble det solgt 59.224 nye personbiler i første halvår. Det er en nedgang på 24,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Andelen elbiler utgjorde 48,1 prosent.

- Når nybilsalget har gått ned med rundt en firedel i første halvår, sammenlignet med 2019, så er det mye. Særlig når mange kanskje håpet på en vekst. Men fallet kunne blitt enda høyere. Mange har satt nybilkjøpet på vent, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen. Året begynte bra med en forsiktig økning i salget av nye personbiler i januar, men så startet fallet som har vært relativt høyt fra og med mars måned. Det viser salgstallene for første halvår som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) la fram onsdag.

Elbiler og ladbare hybrider dominerer fullstendig 

Salget av nye bensin- og dieselbiler er godt og vel halvert i første halvår sammenlignet med 2019, mens elbilsalget har sunket med rundt 19 prosent. Det er kun ladbare hybrider som har hatt økt salg så langt i 2020, og det med hele 37,5 prosent. Alt i alt er det elbiler, hybrider og ladbare hybrider som står for det aller meste av nybilsalget, hele 78,3 prosent. Og elbilsalget ligger klart i tet på nybilsalget så langt i år.

Usikkerhet og mangel på nye biler 

- Forklaringen er kanskje ikke veldig merkelig, situasjonen tatt i betraktning. Satsingen på, og ønsket om elbiler er klar og tydelig, ikke minst hos bilkjøperne. Men når tilgangen til nye elbiler stanser eller blir kraftig redusert, så gir det utslag på salget, sier Solberg Thorsen. Effekten av COVID-19 har ført til at både produksjon og leveranse av en rekke biler og bilmodeller har blitt stanset eller utsatt, og dermed har også tilgangen i markedet satt spor. - Samtidig har usikkerheten hos folk i forhold til inntekt og økonomi gjort at mange har satt bilkjøpet på vent. Vi vet heller ikke hvor mange bestillinger eller leveranser av bestilte nye biler som faktisk har blitt kansellert, utsatt eller forskjøvet på grunn av situasjonen. Men at det er mange, er neppe tvil om. Dette har igjen tydelig innvirkning på salgs- og registreringstallene totalt, sier Solberg Thorsen.

"Når tilgangen til nye elbiler stanser eller blir kraftig redusert, så gir det utslag på salget."

Eierskiftetopp i juni 

Også antall eierskifter – alle drivstoff sett under ett - har svingt det første halvåret. I januar og februar var antallet omtrent som i 2019, så kom en tydelig nedgang i mars og april, før eierskiftetakten økte igjen i mai og juni. Så langt i år har det vært 239.836 eierskifter. Det er på samme nivå som fjoråret, alle typer drivstoff tatt i betraktning. Men i juni ble det et tydelig oppsving:

- Det har vært en høy økning på eierskiftene juni, hele 27,3 prosent. Og det høye antallet eierskifter tyder på at mange som egentlig vil ha en helt ny bil, heller velger en nyere bruktbil framfor å vente på en ny. Andre som kjøper en nyere bruktbil, gjør det i påvente av en av de mange nye elbiler og ladbare hybrider som man vet er på vei inn i markedet, sier Solberg Thorsen.

Også bruktimporten av personbiler har gått kraftig ned i første halvår, hele 38,2 prosent i forhold til 2019.

Næring vs. privat 

Nedgangen i bilsalget sett i forhold til næringslivet, tyder også på at mange bedrifter har redusert investeringene sine og satt nye bilkjøp på vent. Og nedgangen i næringssalget nedgangen i næringssalget var på 23,2 % - omtrent som privatmarkedet.

Usikker prognose for 2020 

OFVs prognose for salget av nye personbiler i 2020 ble i januar satt til drøyt 140.000. Med et totalsalg i første halvår på snaut 60.000 nye personbiler, kan det se ut til å være i høyeste laget. Samtidig kan mye skje i løpet av neste halvår – blant annet avhengig av hvor stor strømmen av nye biler som mange har bestilt eller venter på blir. - Takten i nybilsalget i 2019 var høyere i første halvår enn i andre. Da var det blant annet en voldsom offensiv fra Tesla. I år er situasjonen en annen. Kanskje kan andre halvdel av 2020 by på store overraskelser. Vi må se på utviklingen gjennom sommeren før vi kan si noe mer presist om hvor salget ser ut til å ende i forhold til prognosen, sier Øyvind Solberg Thorsen.  

Se tall og detaljer for bilsalget i første halvår her.

 

De 10 mest solgte bilene 1. halvår 2020:

  1. Audi e-tron
  2. Volkswagen Golf
  3. Hyundai Kona
  4. Nissan Leaf
  5. Mitsubishi Outlander
  6. Tesla Model 3
  7. Renault Zoe
  8. Skoda Octavia
  9. BMW i3
  10. Volvo XC 60

Nybilsalget 1. halvår 2020 sammenlignet med 2019 - endring i antallet for de ulike drivstoffene:

Bensin: -53,4% 
Diesel: -42,9 % 
Elektrisitet: -19,0 % 
Hybrid: - 37,5 % 
Ladbar hybrid: +37,5 %


Aktuelle saker