Fra kundejakt i rundkjøringer til datafangst

For ti år siden stod Mika Salomaa ved rundkjøringer for å «spotte» mulige kunder blant slitne varebiler som suste forbi. Nå finner han omtrent alt han trenger for å lede et effektivt og godt bilsalg i verktøyet OFV Statistikk.

09.apr. 2021

- Et godt faktagrunnlag er viktig for vår strategi. Med OFV Statistikk kan jeg sekundere selgerne våre, sier direktør Mika Salomaa, som har ansvar for Ford nyttekjøretøy i Kverneland Bil AS. Foto: Jan Henrik Vuyk.

- Ja, den gang hadde vi dårligere dataverktøy og kameraer. Så for å fange opp mulige nye kunder, gikk jeg ut med kamera og notatblokk til rundkjøringer og kryss. Når jeg så interessante biler, noterte jeg type og nummer og søkte opp selskapene. Etterpå ringte jeg dem for en salgsprat, sier Salomaa og humrer litt. I dag er det andre metoder som gjelder. For Salomaa og Kverneland Bil AS har OFV Statistikk blitt et helt sentralt verktøy i salgsarbeidet.

- Ved å bruke «Finn selskap» i OFV Statistikk får jeg alt jeg trenger å vite. Det er helt genialt, og har gitt oss en ny hverdag, sier han.

Runder 100 år

Stolt forteller Mika Salomaa om Kverneland Bil AS som er en av Europas eldste Ford-forhandlere – ja så lenge har de holdt på, at de senere i år feirer 100-årsjubileum. Fra 1921 og fram til i dag har de gått fra å selge ett merke til å selge 10 bilmerker – fordelt på seks lokasjoner i Sør-Norge. Mika Salomaa er direktør i Nyttekjøretøy Ford i Kverneland Bil, og da handler det om alt innen «varebil»: Fra pickuper og småbiler som pizzabiler, til planbiler, skapbiler, isbiler og 17-setere. Og bilsalg har han holdt på med de siste ti årene. Han begynte hos RSA og solgte Fiat varebiler, siden ble det Opel, Mercedes, Jaguar-Landrover og nå Ford.

Tøff konkurranse

- Det er salg det handler om for alle forhandlere. Og konkurransen er tøff. Ved våre Transit Sentere, som er spesialsentre, har vi spesielt søkelys på kompetanse og god oppfølging. Det er kjempeviktig for alle våre næringslivskunder, sier Salomaa.
Derfor har de konseptet de kaller One-Stop-Shop, som innebærer at Kverneland Bil klargjør alt etter varebil-kundenes ønsker og behov, enten det gjelder dekor eller innredning og serviceavtaler. Senere i år starter de også opp Ford Mobil Service – noe stadig flere tilbyr.

Kundegruppen til Kverneland Bil er sammensatt og består av små, mellomstore og store bedrifter – og denne miksen er slik de ønsker det skal være.
Mika Salomaa brukte tidligere den gamle registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, men det var begrenset hva han kunne hente ut av nytteinformasjon. Med nye OFV Statistikk har salgsarbeidet endret seg kraftig.

­Sparer tid og arbeid

- Verktøyet har alt vi trenger og ønsket oss. Når vi skal se på hva som er interessant i vårt marked, nyttekjøretøy, kan vi med modulen «Finn selskap» raskt hente ut oversikt over kjøretøyflåten i selskaper vi søker opp. Så kan vi sortere på alder, finne totalvekt eller annet viktig. Dette betyr at vi enkelt kan tilpasse våre tilbud til akkurat det kundene trenger, sier Salomaa.
Kverneland Bil har én lisens på OFV Statistikk i hver butikk, og de bruker verktøyet aktivt både når det gjelder å kartlegge mulige kunder og til å få bedre oversikt over eksisterende kunder og deres kjøretøyflåte. For det å plukke ut riktig kjøretøy til kunden, er avgjørende.
- Når jeg har fått oversikt over et selskaps flåte i OFV Statistikk, henter jeg enkelt ut rapporter med det vi trenger. Vi sparer både tid og arbeid, kan se når biler er modne for utskifting og får gode «leads» som jeg fordeler videre til våre selgere.

- Med modulen «Finn selskap» i OFV Statistikk får jeg alt jeg trenger å vite. Det er helt genialt, og har gitt oss en ny hverdag, sier Mika Salomaa. Foto: Jan Henrik Vuyk.

Kan sekundere selgerne

I OFV Statistikk kan man definere egne salgsområder, og kartlegge både bransjer, hva som selges og i hvilket omfang.
- Jeg kan rett og slett sekundere butikkene og selgerne på hvordan vi ligger an, om vi er nummer én eller to i området. Verktøyet gir oss et godt faktagrunnlag, og er viktig for vår strategi. Vi vil jo gjerne vokse framover, sier Mika Salomaa.
Det samme gjelder for avdelingene som jobber i personbilmarkedet, som også er aktive brukere av OFV Statistikk. Før var det mye magefølelse og tipping og vanskeligere å få god oversikt over konkurransesituasjonen. Nå er veien til fakta og god oversikt rask og enkel.

Effektivt og morsomt med OFV Statistikk

For en stund siden, da Salomaa jobbet for den danskeide Jaguar Landrover-importøren i Norge, etterlyste danskene tall og oversikter som Mika og hans kolleger ikke kunne gi dem. Danskene stusset og lurte på hvorfor de ikke bare kunne hente oversiktene i statistikkverktøyet, slik de selv var vant til.
- De hadde forventninger, men den gamle registreringsstatistikken hadde ikke så detaljert statistikk. Nå har vi det, og OFV Statistikk har gitt oss nye, morsomme og effektive måter å jobbe på, sier Mika Salomaa.

Artikkelen står på trykk i Bilbransjen nr. 1 2021.


Aktuelle saker