Med en pandemi som herjer, vil trolig mange oppleve det langt tryggere å sette seg i en bobil eller campingvogn – framfor å sette seg i et fly med kurs mot andre deler av verden.
Korona = økt bobilsalg?
Fra første januar og fram til 14. mars i år, ble det solgt 532 nye bobiler og campingvogner. I fjor var tallet 454 – det betyr en økning på drøye 17 prosent for samme periode i år. Salget av nye bobiler ligger i tet med 296, mens det var 236 nye førstegangsregistrerte campingvogner fram til midten av mars.
- I den situasjonen vi er nå, som setter klare begrensninger for både hvor vi kan reise og hvem vi kan være sammen med, vil det ikke overraske om økningen i salget av bobiler og campingvogner fortsetter framover mot sommerferien, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Populært med rullende ferie
Å feriere i bobil og campingvogn har blitt veldig populært, og totalt er det nesten 175.000 registrerte bobiler og campingvogner i Norge. Av dette er det nesten 119.000 campingvogner og snaut 56.000 bobiler.
I 2020 ble det i tiden fra nyttår og fram til og med 30. juni solgt 3352 bobiler og campingvogner, mens det i mai og juni alene til sammen ble solgt 2228 nye bobiler og campingvogner. Av dette var 1264 bobiler.
- Om salget i år vil toppe fjorårets salg, gjenstår å se. Trolig vil særlig de to siste månedene før ferien, mai og juni, gi svaret på det, sier Solberg Thorsen.