Hva en entusiastbil er, ligger i ordet. Eieren har et spesielt hjerte for bilen, enten den er ny eller gammel. Og man betaler det som er nødvendig for å få tak i akkurat den bilen. Det kan være en splitter ny bil med masse utstyr og hestekrefter som koster skjorta, eller det kan være en eldre bil som man pusser opp bit for bit og gir et nytt liv.
Veteranbiler er per definisjon biler som er 30 år eller eldre, mens entusiastbiler kan ha et bredt aldersspenn.
Nå elektrifiseres bilparken i høyt tempo. Norske bilentusiaster, som det er titusenvis av, ser med et litt dystert blikk – utfra norsk avgiftspolitikk knyttet til import, kjøp og bruk av bil – på hvordan fremtiden vil se ut, og hva det vil koste å være en bilentusiast. For om bare noen få år, vil antall nye biler med bensin- eller dieselmotor som kommer til Norge, være svært lavt.
Dagens hverdagsbil – snart entusiastens drøm?
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har på oppdrag fra Amcar utarbeidet noen prognoser og framskrivninger for når majoriteten av registrerte personbiler i Norge vil være entusiastbiler. Det kan være nyere biler, men er ofte eldre biler, gjerne 20 og 30 år eller eldre. Samtidig er en del av tilsiget av entusiastbiler, relativt nye biler. Det kan være en spesiell Porsche, Mercedes, Audi eller andre biler som får entusiasthjertet til å banke.
- Det er interessant å stille spørsmålet: Når vil alle bensin- og dieselbiler være entusiastbiler, i og med at «alle» nå velger elbil? Kanskje vil det som i dag er en vanlig bruksbil, bare være en bil for entusiaster om noen år, sier fagsjef Rikard Gaarder Knutsen i OFV, som lørdag la fram tallene på Amcars klubbforum.
- Noen vil også spørre seg om hva som blir den første elektriske entusiastbilen, og når det skjer. Det gjenstår å se, sier han.
200 000 entusiastbiler
Gjennom elektrifiseringene av bilparken, reduseres antall bensin- og dieselbiler raskt. Bare i løpet av de siste 23 årene har det blitt rundt en million færre bensinbiler. Antall dieselbiler er redusert fra nesten 1,3 millioner i 2017 til i overkant av en million. Til sammen er det nå 2,8 millioner registrerte personbiler i Norge.
Av hele bestanden utgjør det man kaller entusiastbiler ca. 200 000 biler – altså under 10 prosent av bestanden. Over halvparten, drøyt 113 000 biler, er eldre enn 30 år og dermed veteranbiler, mens 12 000 biler er mellom 20 og 30 år gamle. De nyere entusiastbilene, som da er yngre enn 20 år, teller drøyt 76 000 til sammen. Og med et stadig synkende antall nye bensin- og dieselbiler, vil disse om noen år kun utgjøre en liten andel av biler som ruller på norske veier.
Tror på økning i nybilsalget mot 2030
Gaarder Knutsen la også fram OFVs prognoser og tall for utvikling av personbilbestanden og hvordan nybilsalget vil se ut de kommende seks årene – fram til 2030.
- Nybilsalget har falt markant etter toppåret 2021 da drøyt 176 000 nye personbiler ble registrert, og var svært lavt i 2023 som endte med snaut 127 000 biler. Vi tror at vi vil se en forsiktig økning i nybilsalget i årene framover, på grunn av økt kjøpekraft og at rentene vil gå ned, sier han.
OFVs beregninger indikerer at vi ender på rundt 130 000 nye personbiler i år, og at vi i 2030 har et nybilsalg på ca. 175 000 biler.
- Det kan se ut til at antall nye bensin- og dieselbiler i 2024 vil ende på rundt 4 000. Det tallet vil bli lavere for hvert år, og trolig vil det bare bli registrert ca. 1 400 nye bensin- og dieselbiler i 2030, sier Gaarder Knutsen.
16 prosent entusiastbiler i 2030
På grunn av blant annet utskifting, vraking og eksport, svinger tallene noe fra år til år i personbilbestanden. OFV anslår at det i 2030 vil rundt tre millioner registrerte personbiler i Norge. Av disse vil drøyt 1,5 millioner være elbiler, 715 000 dieselbiler og 420 000 bensinbiler. Selv om elektrifiseringen går raskt, vil det ta mange år før de aller fleste bensin- og dieselbiler er ute av bestanden.
- Entusiastbiler, nye eller gamle, vil alltid ha en viktig plass i bilentusiastenes hjerte og hverdag. Og de vil bli sett langs veiene våre – om enn i et mindre antall. Våre tall tyder på at vi i 2030 vil ha omkring 195 000 entusiastbiler, altså 16 prosent av bestanden mot 11 prosent i dag, sier Rikard Gaarder Knutsen.