Dermed falt rekorden fra januar, da elbilandelen passerte 92 prosent for første gang. Totalt ble det registrert 11 114 nye personbiler i august, det er kun 31 flere enn i samme måned i fjor. Hele 10 480 nye elbiler ble registrert, det er nær drøyt 13 prosent flere enn i august i fjor.
Det ble et markant fall for alle andre typer personbiler enn de elektriske, og ladbare bensinhybrider hadde det største fallet i august, med hele 77,9 prosent. Helt i tråd med norsk avgiftspolitikk som utelukkende begunstiger elbiler.
Også el-rekord for året så langt
- Ingen land i verden er i nærheten av det elbilracet vi nå opplever i Norge. Fortsetter denne trenden er vi snart i ferd med å nå målet om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Elbilentusiasmen har lenge har vært høy i Norge, og gode incentiver har vært avgjørende for å nå dit vi er i dag. Vi kan bare kaste et blikk mot Sverige, så ser vi hva som skjer når incentiver fjernes. Der har elbilsalget falt kraftig, og situasjonen er den motsatte av hva våre egne myndigheter har som mål, sier han.
Også for året så langt er elbilandelen rekordhøy. Av til sammen 78 832 nye personbiler i år, er 68 435 elbiler. Det tilsvarer en andel på nesten 87 prosent.
- Men det er altså 13 prosent som fortsatt velger ulike varianter av bensin- og dieselbiler. Så det er fortsatt en god del som opplever at elbilen ennå ikke er den beste løsningen, sier Solberg Thorsen. Han tror økningen i nybilsalget i august blant annet kan kobles opp mot en viss optimisme og svak bedring i folks økonomi.
- Samtidig er en viktig del av forklaringen at det rett og slett ikke lønner seg å velge noe annet enn elbiler i Norge, sier han.
Fordeling per drivstoff i august og hittil i år
Nøkternt bilvalg – ny normal
Nybilsalget både i august og året som helhet, viser at nybilkjøperne utviser langt større moderasjon enn for noen år siden da rentene var svært lave og det generelle prisnivået lavere. Så godt som alle bilmodeller på Topp 10-listen koster under 600 000 kroner. Med noen få unntak er det stort sett nøkterne og typiske familiebiler som topper listen.
- Biler i dette prissegmentet ser ut til å være den «nye normalen» nå. Det er ikke så mange som legger en million kroner eller mer på bordet for en ny bil i 2024, slik det var på begynnelsen av 2020-tallet. Folk tilpasser i større grad nybilkjøpet til både fornuft og lommebok, sier Solberg Thorsen. Det er likevel et tankekors at «normalbilen» i år koster om lag kr 200 000 mer enn for fem år siden.
De 10 mest solgte bilmodellene i august - antall
Nedgang i bruktmarkedet
Antall eierskifter på personbiler, drøyt 333 000 ved inngangen til september, ligger nå 3,8 prosent bak fjoråret. På tross av nedgangen holder bruktbilsalget seg på et historisk høyt nivå. Det betyr at det er mange som er i markedet for å kjøpe seg en nyere bil.
Nøkternheten gjenspeiles også blant dem som velger en bruktimportert bil, og ved utgangen av august var rundt 4 000 personbiler hentet til Norge. Det i hovedsak ordinære merker og modeller, og hovedsakelig elbiler, som allerede har et godt feste her hjemme, men som altså kan hentes hit til lands for en god pris på tross av lav kronekurs.
De 10 mest solgte bilmerkene i august - antall
Fart i varebilsalget
Nybilsalget av varebiler gikk ned 18,1 prosent i august sammenlignet med samme måned i fjor, men varebilsalget har så langt i år økt med ca. 14 prosent. Dieselvarebilene har en andel på nesten 70 prosent, og så langt i år er det registrert 24,8 prosent flere dieselvarebiler enn i samme periode i fjor. Elbilandelen utgjør i underkant av 30 prosent, noe som primært skyldes at elvarebilene fortsatt ikke har egenskaper som er tilfredsstillende for alle som trenger en varebil i næring. Manglene kan være for lav nyttelast, for kort rekkevidde, for langsom lading og for høy pris. Men utvalget blir stadig bedre, og kan gi en økning i markedsandel for elvarebiler neste år.
Lastebilene elektrifiseres – sakte
Stadig flere nye lastebiler får ladekabel fremfor dieseltank. Av drøyt 3 000 nye lastebiler over 16 tonn, er andelen elektriske så langt i år nesten sju prosent. I antall er det en økning på hele 57 prosent sammenlignet med fjoråret.
- Vi ser nå en tydelig tendens til at lastebilparken sakte elektrifiseres. Selv om andelen er lav, går det riktig vei. Det viser både en vilje til omstilling i bransjen, men også at satsingen på elektriske lastebiler skyter fart hos produsentene, sier Øyvind Solberg Thorsen. Han tror at transportkjøperne i økende grad vil premiere nullutslippskjøretøy, også i kategorien tunge lastebiler, samt at myndighetene vil legge bedre til rette for en effektiv ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy. Kanskje vil vi se både 10 og muligens 15 prosent markedsandel for elektriske lastebiler i 2025.