- Kraftige pris og renteøkninger, i tillegg til betydelige avgiftsøkninger i Norge gjennom 2023, førte både til store økonomiske utfordringer for mange, og usikkerhet om hva som ville skje med økonomien. Dette preget tydelig nybilsalget her til lands, både for privatpersoner og bedrifter, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Elbilandelen økte, mens ladbare hybrider, som fikk stor avgiftsøkning, fikk redusert andel. Og nybilsalget falt med nesten 50 000 biler.
- Norge er fortsatt i verdenstoppen når det gjelder andel elbiler i nybilregistreringer. Hovedforklaringen er incentiver over tid som har stimulert elbilsalget. Nå er en del incentiver reduserte eller fjernet, og utviklingen framover blir spennende å følge. Ikke minst i forhold til våre naboland, hvor også elektrifiseringene av bilparken er i ferd med å skyte fart, sier Solberg Thorsen.
Incentiver ga elbil-økning i Danmark
I Danmark økte bilsalget i 2023 med nesten 17 prosent sammenlignet med 2022, og elbilandelen økte kraftig. Det skyldes hovedsakelig at elbiler opp til DKK 440 000 (NOK 660 000) ikke betaler engangsavgifter i Danmark. Ladbare hybrider har også avgiftslettelser i Danmark, men ikke like høye som elbilene, og andelen ladbare hybrider minket også i Danmark siste år.
Private kjøpte færre elbiler i Sverige
Den svenske regjeringen avskaffet de viktigste incentivene for elbiler mot slutten av 2022, noe som påvirket salget av både rene elbiler og ladbare hybrider i 2023. Svenske bedrifter sto for en stor andel av nye elbiler sist år, mens private kjøpte færre elbiler. Ganske annerledes enn i Norge, der private nybilkjøpere i første rekke har drevet elbilandelen opp de siste årene, mens næringslivet velger mer tradisjonelt når det gjelder bil.
Danmark og Sverige speeder opp elbilsalget
I Norge utgjorde elbilandelen 82,4 prosent av alle førstegangsregistrerte nye personbiler (126 953) i Norge i 2023. I Danmark var elbilandelen 36,3 prosent av alle nye personbiler i 2023, mens den i Sverige var 39,0 prosent.
- Vi skal ikke mange år tilbake før bildet var et helt annet i Danmark og Sverige. Der har elbilene nå for alvor begynt å styrke grepet i nybilsalget. Det vil neppe ga mange år før de er på nivå med Norge, sier Solberg Thorsen.
Følger Skandinavia måned for måned
OFV Statistikk holder til enhver tid oversikt over alle kjøretøy som registreres i Norge. I samarbeid med DBI IT A/S, som står bak danske bilstatistik.dk og svenske bilstatistik.se, vil OFV hver måned presentere nøkkeltall som viser utviklingen i nybilregistreringer i Norge, Danmark og Sverige.
I tillegg til faste hovedtall for antall førstegangsregistrerte nye personbiler, varebiler og lastebiler, vil OFV gjennom året også presentere ulike tall knyttet til utviklingen i kjøretøyparken – f.eks. fordeling per drivlinje, eierskifter, merker og modeller, endringer i kjøretøybestanden og annet.
Antall førstegangsregistrerte nye personbiler – nybilsalget – varierer, og kan ha til dels store svingninger. Samfunnsøkonomiske endringer som pris- og renteøkninger, avgiftsendringer og annet, påvirker både bilsalget og sammensetningen av bilparken.
I dette første nyhetsbrevet om bilsalget i Skandinavia, oppsummeres bilåret 2023 i antall for alle tre land samt utviklingen i elbilandelen i de tre landene i perioden 2019 - 2023.
Nybilsalget i Skandinavia i 2023 sammenlignet med 2022
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark og Sverige i 2023 sammenlignet med 2022, og andelsutviklingen av førstegangsregistrerte nye elbiler i Skandinavia fra 2019 til 2023.
Om tallgrunnlaget:
På OFVStatistikkk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter. Dette handler om 1 618 enheter i Norge, 2 537 i Sverige og 1 101 i Danmark for hele 2023. Tallene kan leveres spesifisert på f.eks. bobil-merke ved henvendelse til Bilstatistik.se
Kjøretøy som i sitt land er registrert som enten vare- eller lastebil, og har en totalvekt opp til 3 500 kg inngår i statistikken som varebiler, mens kjøretøy med en totalvekt over 3 500 kg regnes som lastbiler.
Ved gjengivelse av tall og data skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, + 47 959 26 018, ost@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør, De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se