Det var lite nytt, men en grundig gjennomgang av budsjettet samferdselsministeren presenterte for OFVs medlemmer. Et budsjett som i hovedsak har fått en relativt god mottakelse av OFV.
Jon-Ivar Nygård (Ap) vektla at regjeringen har sørget for en god vekst for samferdselssektoren i regjeringsperioden. Han viste blant annet til at det er en stor portefølje med pågående prosjekter, samtidig som det også er rom for nye.
Stoler på fylkeskommunenes prioritering
Samferdselsministeren pekte også på – selv om etterslep og forfall på fylkesveiene er en utfordring - at det uansett er tatt grep som trekker i riktig retning.
- Det er dessuten i NTP lagt opp til en opptrapping i budsjettene for fylkesveiene år for år, sa han. At man nå fjerner øremerking av midler til fylkeskommunene for å sikre arbeidet med fylkesveiene, både i forhold til vedlikehold og for å redusere etterslepet, var han ikke engstelig for:
- Fylkeskommunene bruker betydelig mer nå på dette arbeidet. Jeg er ikke bekymret for at pengene ikke skal gå dit de skal. Og fylkeskommunene vet selv best hvordan pengene bør brukes, sa Jon-Ivar Nygård.
Kollektivtransport, bilavgifter og etterslep
Også NHO Transport, Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) la i egne innlegg frem sine synspunkter på budsjettforslaget.
Jon Stordrange fra NHO Transport la blant annet vekt på nødvendigheten av å sikre bedre rammevilkår for kollektivtransporten fremover.
NBFs Ida Krag ga en tommel opp for den delen av budsjettet som gjelder bilavgifter, men understreket viktigheten av forutsigbarhet i forhold til økte avgifter og eventuell opptrapping av momsgrunnlaget for elbiler. Samtidig etterlyste NBF flere og sterkere tiltak for å sikre at også varebilene kan få nødvendig drahjelp for å sikre fart i overgangen til nullutslippskjøretøy.
Audun Blegen fra EBA pekte blant annet på at det er få områder som bidrar like godt til verdiskapning som velfungerende infrastruktur, og etterlyste samtidig en enda sterkere satsing på drift og vedlikehold for å hindre at etterslepet på veinettet forverres ytterligere.