Topp 10-listene i januar viser forskjellene i skandinavenes bilpreferanse: Svenskene velger store og mellomstore biler, nordmenn kjøper hovedsakelig mellomstore, mens danskene i større grad velger mindre biler.
Og mens elbilandelen i januar var på 92 prosent for nye personbiler i Norge, var andelen 35 prosent i Danmark og 28,7 prosent i Sverige.
Topp 10 i Norge: 100 prosent elektrisk
I Norge var det bare elbiler på Topp 10 listen i januar. De sto til sammen for en andel på hele 51 prosent av alle nye personbiler i årets første måned. Resten av nybilsalget var fordelt på mer enn 150 andre bilmodeller. I Sverige og Danmark var det langt færre elbiler på topplistene, og en mye jevnere fordeling mellom merker og modeller som er tilgjengelige. Hver modell sto for en mindre markedsandel.
Med unntak av Teslas Model Y, som i januar hadde en markedsandel i Norge på nesten 19 prosent, er de andre ni bilmodellene på den norske topplisten fordelt på velkjente europeiske og asiatiske bilmerker.
Isolert sett gikk nybilsalget i Norge opp i januar i år sammenlignet med januar 2023, og endte på 5 122 personbiler. Men fjorårets januar var "all time low", og normalt har antall nybilregistreringer i denne måneden ligget på mer enn ni tusen biler.
Volvo ruler Sverige
I Sverige var fire av 10 på topp i januar ulike Volvo-modeller. To av dem topper januarlisten, mens Teslas Model Y lirker seg inn på en tredjeplass. Den var, som i Norge, Sveriges mest solgte bil i 2023.
Danskene tar gjerne en fransk
Danmark, som har en større merke- og modellvariasjon enn svenskene, hadde også Tesla Model Y på topp i januar. Men bare noen titalls biler bak følger Peugeot 208, som igjen etterfølges av småbilene Toyota Aygo og Citroen C3.
Incentiver driver elbilsalget
- Nybilsalget i våre tre skandinaviske land er veldig forskjellig. Og det blir stadig tydeligere at uten incentiver stopper eller bremses elbilsalget kraftig. I Sverige var elbilandelen 39 prosent i 2023. Men svenskene har fjernet incentivene ved kjøp av elbil, og i januar var andelen nede på 29 prosent, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). I Danmark er situasjonen annerledes, der er tendensen at elbilandelen øker:
- Danskene har bedre kjøpsincentiver for elbil enn Norge. Det betales ikke engangsavgifter for elbiler opp til 440 000 danske kroner, som tilsvarer 660 000 norske kroner. I Danmark er interessen for elbiler økende, elbilandelen endte på 36 prosent i 2023, og holdt seg på samme nivå i januar 2024.
- Økonomiske utfordringer for mange, som følge av kraftig prisstigning og flere renteøkninger, speiler nybilsalget i Norge. Vi er blitt mer moderate, og velger gjerne mindre og rimeligere biler enn for bare et par år siden, sier Solberg Thorsen.
- Momsfritak for elbiler gjelder foreløpig kun for biler under 500 000 kroner, og i det prissegmentet finnes en god del å velge i, noe mange også gjør. Nå vet vi at det framover kommer en rekke mindre og rimelige elbiler. Det vil helt sikkert gi nybilsalget et løft, men hvor stort det blir gjenstår å se, sier han.
Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no
Danske data: Bilstatistik.dk
Svenske data: Bilstatistik.se
For mer informasjon, kontakt:
Norge:
Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, ost@ofv.no
+ 47 959 26 018
Danmark:
Mads Rørvig, direktør, De Danske Bilimportører, mr@bilimp.dk
+45 3016 1004
Sverige:
Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, ap@bilstatistik.se
+46 73 029 00 96