Revidert nasjonalbudsjett 2025: Nå må fylkesveiene prioriteres

Regjeringen må levere et reelt løft for fylkesveiene i revidert nasjonalbudsjett, som presenteres torsdag denne uken. Alt annet vil være et brudd med Stortingets egne vedtak, mener Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

13.mai 2025

Foto: Shutterstock

– Når Stortinget har bedt om styrket satsing på fylkesveiene, forventer vi at regjeringen følger opp. Hvis ikke, er det både skuffende og alvorlig, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

15. mai 2025 kl. 10.45 legger regjeringen Støre frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2025. I det reviderte nasjonalbudsjettet blir hovedtallene for norsk økonomi og regjeringens syn på gjennomføringen av den økonomiske politikken oppdatert.

Statens vegvesen anslår at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene ligger mellom 86 og 96 milliarder kroner. Likevel er de statlige tilskuddene fortsatt langt unna det som trengs for å stanse forfallet – og klimaendringer med flom og ras forverrer situasjonen.

– Dårlige veier rammer beredskap, næringsliv og hverdagen for folk flest. Dette er kritisk infrastruktur som må tas på alvor, sier Solberg Thorsen.

OFV mener regjeringen må:

  • Endre fordelingsmodellen, slik at fylkene får midler gjennom rammetilskudd og ikke belønnes for forfall
  • Øke rentekompensasjonsordningen, så fylkene kan investere uten å kutte i andre tjenester
  • Styrke øremerkede midler, særlig til ras- og skredsikring

– Nå må regjeringen vise at vedtak betyr noe. Revidert nasjonalbudsjett bør bli starten på en ny politikk for tryggere og mer fremkommelige fylkesveier, sier Solberg Thorsen.

LES OGSÅ: Manglende veisatsing truer beredskap og hverdagsliv


Aktuelle saker