Samtidig gikk gjennomsnittsprisen på førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge for året som helhet ned fra drøyt 573 000 kroner i 2023, til snaut 560 000 kroner i 2024. Det viser tall fra OFV Verdirapport for 4. kvartal 2024. Kvartalsrapportene følger verdien av nybilmarkedet gjennom året.
Snittprisen kraftig opp i 4. kvartal
- Gjennomsnittsprisen på nye biler økte kraftig fra tredje til fjerde kvartal i 2024, og var i årets siste måneder drøyt 584 000 kroner. Økningen fra det ene kvartalet til det andre var på nesten 30 000 kroner. Likevel endte gjennomsnittsprisen for hele året under 2023-nivået, sier salgssjef Magnus Lundberg i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nybilsalget i 2023 var det laveste på flere år, men fikk et løft i 2024 – som likevel endte langt under rekordårene 2021 og 2022. I 4. kvartal i fjor var det imidlertid mange som valgte å kjøpe ny bil, hele 36 893 nye personbiler ble registrert, en økning på nesten 21 prosent i forhold til 3. kvartal. 2024 endte med 128 691 nye personbiler, en økning på 1,4 prosent sett opp mot 2023.
Peker mot 135 000 nye biler i 2025
- Signalene om økt kjøpekraft og rentenedsettelser i 2025 bidrar til økt optimisme både i bransjen og blant folk. Når det er bedre økonomiske tider, blir det også mer fart i nybilsalget, sier Lundberg.
- Vår prognose antyder et nybilsalg i 2025 på drøyt 135 000 personbiler. Det blir spennende å følge utviklingen i årets første kvartal og videre fremover, sier han. Nå er det elbiler alt handler om, ikke minst i forhold til 2025-målet om at alle nye personbiler da skal være nullutslippsbiler. Og nå dukker det stadig opp nye merker og modeller, priset på et nivå som passer manges økonomi.
- Stadig flere bilmodeller, mange av dem er litt mindre og rimeligere biler, vil bidra til å spisse konkurransen ganske kraftig. Det er det liten tvil om, sier Magnus Lundberg.
Flere registrert i næring
Næringsandelen for nye personbiler endte i 4. kvartal på 41,9 prosent av nybilsalget, en økning på 2,7 prosentpoeng. Dermed var næringsandelen på et mer «normalt» nivå.
Innspurtsfart i varebilsalget
Det ble høyere fart i registreringstakten for nye varebiler i 4. kvartal, som ga 6 305 nye varebiler. Det var en økning på 9,8 prosent i forhold til 3.kvartal. Nesten hver eneste varebil, 99,2 prosent, ble registrert på næring – altså ikke på privatpersoner.
Totalverdien på salget av nye varebiler utgjorde i 4. kvartal 4,5 milliarder kroner, omtrent på nivå med 3. kvartal. Gjennomsnittsprisen på nye varebiler var i 4. kvartal i overkant av 720 000 kroner. Og som med personbilene, økte snittprisen kraftig fra tredje til fjerde kvartal. Økningen var på nesten 27 000 kroner.
Færre el-varebiler
I hele 2024 ble det registrert 27 496 nye varebiler, det var en nedgang i antall på 4,1 prosent sett opp mot 2023. Nesten syv av ti valgte dieselvarebil, mens elbilandelen for varebilene endte på 29,6 prosent i 2024 – en andelsnedgang på 1,4 prosent.