I mars var nedgangen i nybilsalget i Danmark på 11,2 prosent, i Finland 4,8 prosent, mens Sverige hadde en helt marginal nedgang på 0,9 prosent. Norge var altså i særklasse denne måneden, men så var det et svært lavt nybilsalg her hjemme i samme måned i fjor.
Fortsatt mye økonomisk usikkerhet
Hadde den økonomiske sitasjonen var annerledes, ville trolig flere oppsøkt bilbutikkene i mars. Men urolige tider med kraftig prisvekst og et usikkert rentenivå, preger fortsatt markedet.
- Rentekuttet mange håpet skulle komme i mars uteble. Et rentekutt hadde neppe endret selve bilvalget for folk flest, men snarere hvor mange nye personbiler som hadde blitt registrert og solgt, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Den økonomiske situasjonen gjør det mer utfordrende for mange å prioritere nybilkjøp enn for noen år siden, sier han, og viser til at farten i bruktmarkedet også ligger stabilt høyt, og på nivå med 2022 og 2023.
- Det er et tegn på at mange fortsatt har behov for å bytte ut den bilen de har, men at det nok må et rentekutt eller to til før flere prioriterer å legge penger i en helt ny bil, sier Solberg Thorsen.
Gode kvartalstall – men ikke for Finland
Svingninger i nybilsalget er høyst vanlig, så hvordan året ender opp er uvisst. Samtidig viser tallene for første kvartal en økning i nybilsalget både i Norge, Sverige og Danmark sammenlignet med samme periode i fjor – kun Finland ligger bak.
Norge hadde den største økningen i Norden på hele 42 prosent sammenlignet med fjoråret. Danmark og Sverige hadde en øking på henholdsvis 1,4 og 5,1 prosent. Finland hadde en nedgang på 9,4 prosent i første kvartal.
I Norge peker registreringstallene nå i retning av det som tidligere har vært «normalår», altså i overkant av 140 000 nye personbiler totalt i 2025.
Svensk lavkonjunktur – finsk optimisme
- Ser vi på første kvartal samlet, så gikk antall førstegangsregistrerte nye personbiler opp med fem prosent sammenlignet med fjoråret. Men det er langt under toppnoteringene i 2021 og 2022, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
- Sverige opplever en lavkonjunktur som demper både forbruk og investeringer. I tillegg råder usikkerhet som gjør at bilbransjen mest sannsynlig fortsatt må vente på den etterlengtede endringen.
I Finland viste nybilmarkedet i mars tegn til stabilisering etter en utfordrende start på året. Nye personbilregistreringer falt med 4,8 prosent, som likevel er klart positivt etter januar og februars kraftige nedgang.
- I mars var det en liten forbedring i nyregistreringene av personbiler. Importørene ser positivt på utviklingen i bilmarkedet, og ordrereserven har begynt å øke. Vi håper at disse positive forventningene vil materialisere seg, sier adm. direktør Teemu Rennola i Value Clinics.
Stabilt i Danmark – sterk elbilvekst
- Mars ga en nedgang i nybilsalget, og selv om det ikke er noe vi gleder oss over, gir det heller ikke stor bekymring. Vi fester oss ved at salgsnivået for første kvartal er stabilt sammenlignet med fjoråret, og at danske forbrukere har stor interesse for nye biler, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark. Og elbilveksten i Danmark vokser raskt: Rundt 24 500 nye elbiler i første kvartal totalt betyr en økning på 62 prosent sammenlignet med første kvartal i 2024. I mars var 65 prosent av alle nye personbiler elektriske.
Rørvig påpeker at med den nåværende avgiftsmodellen, står flere av de mest populære elbilmodellene i fare for å bli vesentlig dyrere fra januar.
- Skal elektrifiseringen fortsette, må politikerne sikre gode rammevilkår. Nå er det en historisk mulighet til å skape en langsiktig modell for bilavgiftene, som fortsatt gjør elbilene til et attraktivt valg, sier han.
Klar elbil-økning i hele Norden
I Norge sank elbilandelen i mars til 84 prosent, mot 89 prosent i samme måned i fjor. Årsaken til nedgangen, var at ekstra mange ladbare hybrider ble registrert den måneden for å unngå en betydelig avgiftsøkning som trådte i kraft fra 1. april. Samtidig var elbilandelen i Norge på 91 prosent i første kvartal.
Også i Sverige sank elbilandelen i nybilsalget i mars, mens både Finland og Danmark hadde en solid økning. Danmark hadde en spesielt stor økning i andelen nye elbiler, og gjorde et hopp fra 42 prosent i mars 2024 til nesten 66 prosent i mars i år.
Tallene for andel elbiler i personbilbestanden totalt, viser en klart økende tendens i hele Norden. Ved utgangen av mars var elbilandelen i Norge på 28,5 prosent av alle registrerte personbiler. Det er en økning på 15 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2024. I Danmark utgjør elbilene nå 13,5 prosent – opp hele 70,2 prosent fra i fjor. I Sverige ligger elbilandelen på snaut sju prosent av hele personbilparken, mens den i Finland utgjør i underkant av fem prosent.
Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, 959 26 018, ost@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi





