Økonomisk uro og fare for handelskrig skaper usikkerhet, og ingen utviklingstrekk kan tas for gitt. Men så langt i år er nybilsalget hele 46,3 prosent høyere enn i samme periode i 2024. Elbilandelen i februar var 94,7 prosent, og så langt i år er 95,3 prosent av de 18 292 nye personbilene elektriske. Av årets nybilregistreringer, er det kun 70 rene bensinbiler, 282 dieselbiler og rundt 500 hybridvarianter. Det er historisk lavte tall.
Uro og spenning
Mot slutten av 2024 kom signaler om mulige rentekutt og bedre tider, og det ga nybilsalget fart de siste månedene av fjoråret.
- Den positive tendensen har foreløpig fortsatt inn i 2025. Men selv om økningen i registreringstakten ser lovende ut, er vi fortsatt bare på vei mot et normalnivå på om lag 140 000 – 150 000 biler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Ny uro og usikkerhet, både i forhold til tollbarrierer, mulig handelskrig og økende priser, kan fort påvirke markedet. Men foreløpig har vi tro på en rentesenkning i mars og økt kjøpekraft på grunn av årets lønnsoppgjør. Det vil sannsynligvis virke positivt inn på nybilsalget, sier Solberg Thorsen, som tross enkelte medieoppslag ikke tror det går mot priskrig i nybilmarkedet.
Fordeling per drivstoff i februar 2025 og 2024
- Tror ikke på priskrig
- Det er tøff konkurranse i nybilmarkedet. Likevel tror jeg ikke det blir priskrig, og heller ikke store prisøkninger i år. Snarere kan prisene på elbiler komme til å falle noe, og jeg tror at det som har vært «kampanjepriser» i fjor, blir det nye normalnivået i år, sier han.
En grunn til det, mener Solberg Thorsen, er at det nå er lansert mange nye bilmodeller i moderate prisklasser, som stadig flere nybilkjøpere velger. Registreringstallene viser at vi kjøper litt mindre og litt rimeligere biler enn for få år siden, da både det generelle prisnivået og ikke minst rentenivået var mye lavere.
- Momsgrensen over 500 000 kroner for elbiler har helt klart betydning. Mange nybilkjøpere er bevisste på den grensen, og vil holde seg rett under eller omkring det beløpet. Og det er mulig fordi det nå finnes mange merker og modeller på det prisnivået som tilfredsstiller de fleste bilkjøpernes behov, sier Solberg Thorsen.
De 10 mest solgte bilmodellene i februar - antall
Tesla og knallhard konkurranse
Vår tids «folkevogn» har lenge vært salgssuksessen Tesla, og merket har i flere år hatt en unik markedsposisjon i Norge. Om det vil fortsette er uvisst, for det er mye uro og støy rundt Tesla og Elon Musk. I februar ble antall Tesla-registreringer halvert i forhold til februar 2024, og så langt i år ligger salget av nye Teslaer 44,4 prosent under samme periode i fjor. Det er et kraftig fall.
- Ingen vet hvordan situasjonen for Tesla vil utvikle seg. Antakeligvis vil den nye Model Y som mange har ventet på, bidra til nytt oppsving for merket. Samtidig er det opplagt at andre bilprodusenter, både europeiske og asiatiske, vil gi amerikanske Tesla knallhard konkurranse. Registreringstallene viser tydelig at flere nå velger godt kjente bilmerker, samtidig som kinesiske biler også blir mer populære. Det er interessant å merke seg at europeiske bilmerker styrker sin markedsandel når det er uro i verden, sier Solberg Thorsen.
De 10 mest solgte bilmerkene i februar - antall
Hvert fjerde eierskifte er en elbil
Det er også god fart i bruktmarkedet, og så langt i år har antall eierskifter økt med nesten fem prosent sammenlignet med fjoråret. Ved inngangen til mars hadde 76 601 personbiler skiftet eier, og 24,6 prosent av disse var elbiler – altså hver fjerde bil. Av drøyt 2,8 millioner registrerte personbiler her i landet, er det snaut 970 000 dieselbiler. At det er flest dieselbiler gjenspeiles også i antall eierskifter, og nesten 29 000 dieselbiler har fått ny eier i januar og februar. Samtidig ser vi at bestanden av diesel- og bensinbiler synker raskt parallelt med økningen i antall elbiler.
Færre varebiler – høyere elbilandel
Antall førstegangsregistrerte nye varebiler gikk ned med drøyt 24 prosent i februar, og samlet har det også vært en nedgang for året så langt. Totalt i år har 3 707 nye varebiler blitt registrert, det er 8,2 prosent færre enn i fjor. Elbilandelen ved utgangen av februar var 44,3 prosent, opp fra 39 prosent i fjor.
- Det går riktig vei, men det er langt igjen til 2025-målet er nådd. Da skal også alle nye varebiler være nullutslippsbiler. Det krever et utvidet modellutvalg som enda bedre dekker brukernes behov, men også sterkere insentiver som stimulerer til å velge elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen. Her bør regjeringen vurdere å innføre nye virkemidler som kan få flere til å velge elektrisk varebil.