WLTP - ny målemetode
Fra 2020 ble den gamle beregningsmetoden for CO2-utslipp, NEDC (New European Driving Cycle) fra 1992, erstattet av den nye WLTP (Worldwide Harmoniced Light Vehicles Test Procedure). I 2020 ble i praksis både ny og gammel beregningsmetode benyttet ved avgiftsberegning (overgang). WLTP er ment å være nærmere de faktiske CO2-utslippene enn NEDC. Derfor har WLTP noe høyere CO2-verdier enn NEDC.
Vektleggingen av CO2-utslippet i avgiftssammenheng har fått et stadig større fokus med økte avgiftssatser de senere årene. For biler med bensin- eller dieselmotor har dette ført til markant høyere engangsavgifter og høyere utsalgspriser.
I Norge fra 2020
Norge har benyttet målemetoden WLTP for personbiler fra og med 1. januar 2020. Det innebærer at tallene fra 2020 og framover, ikke er direkte sammenlignbare med tall fra årene før 2020.
Også for varebiler
Varebiler klasse 2 benyttet NEDC-målemetoden til og med 31. desember 2020, men fra og med 1. januar 2021 er WLTP også benyttet for varebilene.
Trenger du en skreddersydd rapport?
OFV kan beregne gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle enkeltmerker og modeller. Enten det gjelder bilparken i enkeltbedrifter, fylker og kommuner, eller for bruk i andre rapporter. Vi kan skreddersy rapporter, statistikker og uttrekk fra våre databaser for både personbiler og andre kjøretøygrupper, og tilpasse dette til bestillers behov.
Send en e-post til firmapost@ofv.no så tar vi kontakt med deg.
Gjennomsnittlig CO2-utslipp personbiler 2000-2023
CO2-utslippet
Kan ses i fullskjerm