| Avgift på kjøp av bil | Avgift på eie av bil | Veibruksavgift | CO2-avgift | Elavgift |
2013 | 25,9 | 1,7 | 19,1 | 3,3 | 0,0 |
2014 | 23,1 | 11,7 | 19,1 | 4,0 | 0,0 |
2015 | 21,4 | 11,6 | 17,7 | 3,7 | 0,0 |
2016 | 19,7 | 11,7 | 16,3 | 4,2 | 0,1 |
2017 | 18,7 | 10,5 | 16,3 | 4,2 | 0,1 |
2018 | 16,9 | 9,9 | 16,6 | 4,4 | 0,1 |
2019 | 16,1 | 9,8 | 16,6 | 4,3 | 0,1 |
Kraftig nedgang i bilavgiftene siden 2012
Bilistenes betaling av bilavgifter har siden 2013 sunket med 13,1 milliarder kroner frem til og med statsbudsjettets anslag for i år regnet i faste 2019-kroner. De største lettelsene i bilavgiftene har kommet i engangsavgiften. I 2013 lå denne på 25,9 milliarder, mens den i 2019 er kuttet til 16,1.
Avgift på eie av bil har sunket fra 11,7 milliarder i 2013 til 9,8 i 2019, mens veibruksavgiften har sunket med 2,5 milliarder i samme periode. Co2-avgiften, derimot, har steget med 1 milliard.
– Det ingen tvil om at den sittende regjeringen har redusert avgiftstrykket for de fleste bileiere og bilister, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Det store fallet i statens inntekter fra bilavgifter skyldes omfattende regelendringer og at bilistene har tilpasset seg til dem. Avgiftene er lagt om for å stimulere folk til å kjøpe miljøvennlige biler, og det er tydelig at det har virket.
- Folk har valgt biler med null utslipp eller lave utslipp. Disse har lave avgifter, og folk har gjort som regjeringen ønsket. Derfor har avgiftsinntekten sunket kraftig, forteller Solberg Thorsen. I tillegg peker han på omregistreringsavgiften på bruktbiler, som tidligere kunne være oppe i 20 000 kroner. Nå er den i gjennomsnitt på 4000-5000 kroner.
Beskjeden økning i bompenger
Bompengetallene for i fjor er enda ikke klare, men Statens vegvesen har laget et anslag. Dette viser at statens inntekter fra innbetalte bompenger har økt med 1,7 milliarder i perioden 2013 til 2018. Aftenposten har laget et anslag for 2019, og har kommet frem til en økning på 0,3 milliarder i 2019. Den totale økningen i inntekter fra bompenger for perioden 2013-2019 er dermed på 2 milliarder.
Thorsen tror ikke det er den beskjedne økningen i bompengeutgifter som har ført til bompengeopprøret, men snarere at bommene er flyttet nærmere hverdagen.
– Bilistene synes i all hovedsak det er greit med bompenger når de får bedre vei til hytta. Protestene kommer når bommene kommer inn i nærmiljøet, slik at de må betale for å få hverdagen til å gå opp, sier han.