Endringer i avgiftene – store konsekvenser
De siste årene har bilavgiftene blitt lagt om for å stimulere til kjøp av biler med lave eller ingen utslipp. Det har virket. Samtidig har inntektene fra bilavgifter falt betydelig, og dagens system vil ikke være bærekraftig i lengden.
Når avgifter kuttes uten å styrke helheten, får det følger for både infrastruktur, klimatiltak og rettferdighet mellom ulike grupper bilister.
Riktig bruk av avgifter gir effekt
OFV støtter bruk av bilavgifter som et virkemiddel for å:
- Fremme overgang til sikrere og mer klimavennlige kjøretøy
- Beholde insentiver så lenge de trengs for ny teknologi
- Stimulere til fornyelse av hele bilparken – ikke bare nybilsalget
- Redusere farlige, gamle kjøretøy i trafikken
Avgiftssystemet må være forutsigbart og langsiktig – og justeres i takt med teknologisk utvikling og klimamål.
En helhetlig og rettferdig modell
Et moderne avgiftssystem må bygge på klare prinsipper:
- Bruker betaler – men på en måte som oppleves rimelig og gjennomskuelig
- Utslipp koster – men teknologinøytralt, slik at flere løsninger kan få fotfeste
- Trygghet belønnes – kjøretøy med dokumentert sikkerhet bør ha lavere avgift
- Næring og privatpersoner må behandles rettferdig og med forutsigbare rammer
OFVs forslag til tiltak
- Beholde avgiftsfordeler for nullutslippsbiler inntil teknologien står på egne ben
- Vri avgiftssystemet slik at det premierer sikkerhet og miljøteknologi
- Øke vrakpant og støtteordninger for utskifting av gamle og farlige biler
- Utvikle et helhetlig avgiftssystem som ivaretar både klima, sikkerhet og inntekter
- Unngå at kollektivtrafikk finansieres ensidig av bilistene gjennom bompenger
- Bruke avgiftssystemet til å støtte grønn omstilling i næringstransporten
Et godt bilavgiftssystem støtter trygg, klimavennlig og effektiv mobilitet – og gir samfunnet mer tilbake.