Eierskiftene for personbiler øker

2020 var et turbulent år hvor koronapandemien påvirket alle fra midten av mars. Likevel, eller kanskje på grunn av dette, økte antall registrerte eierskifter på personbiler med 9,4 % i annerledesåret sammenlignet med 2019. Det kan se ut som om trenden fortsetter i år. Per 21. februar har eierskiftene økt med 5,2 % sammenlignet med samme periode i fjor.

25.feb. 2021

VW Golf er den mest omsatte bruktbilen i Norge. Foto: Volkswagen

67 914 biler har skiftet eier så langt i 2021 (1. januar – 21. februar) mot 64 547 i samme periode i 2020. Fremdeles er det flest dieselbiler som skifter eier, men elektriske biler og bensin ladehybrider øker kraftig. Eierskifter på elektriske biler har en økning på 32 % sammenlignet med samme periode i fjor. For bensin ladehybrider øker antall eierskifter med over 45 %. Diesel ladehybrider faller kraftig med -64,8 %. Mye av årsaken til dette er forklart i den totale bilbestanden totalt, altså hvilke biler og drivlinjer som kan være tilgjengelige på bruktbilmarkedet. Naturlig nok er bilmodeller med høy andel i bestanden også de modellene med flest eierskifter. Fremdeles er det flest diesel- og bensin-biler i bruktbilmarkedet, og det er helt klart flest diesel-biler som blir omsatt i bruktbilmarkedet (47,5 %).

Etterspørsel og tilbud

- Antall førstegangsregistrerte nye personbiler i 2020 ble marginalt lavere enn i 2019, og spesielt annet halvår løftet volumet. Det er interessant å se at etterspørselen etter brukte biler, var biler man hadde umiddelbar tilgang til, sier Jan Petter Røssevold, markedssjef i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

I 2020 var det på grunn av pandemien en mangel på tilførsel av nye biler. Flere fabrikker greide ikke å levere nok biler til å dekke etterspørselen. Dette førte til en oppgang i bruktbilmarkedet, men selv om det nå er en mer normalisert tilgang på nye biler, øker fremdeles antall eierskifter.

Bensin- og diesel

- Interessen for brukte bensin- og dieselbiler er definitivt til stede i markedet, og disse bruktbilene står hittil i år for i underkant av 79 % av antall eierskifter. Størst prosentvise endring i antall eierskifter finner vi for ladehybrider, hybrider og elektriske biler, sier Røssevold.

- Mye av forklaringen på dette er at det er en økning av bestanden for personbiler med disse drivlinjene. Vi ser at det blir solgt stadig flere elektriske, hybrid og ladbare hybrider. Og en stadig større andel av nyere brukte biler som skifter eier, har disse drivlinjene.

Omsetningen av bruktbiler når en topp når bilene er 4-5 år gamle.

- Dette er trolig fordi det de siste årene har vært et høyt antall leasede biler, som etter endt leasingperiode får et eierskifte, sier Jan Petter Røssevold i OFV.

Eierskifter i perioden 1.1. - 21.2. 2021 fordelt på drivstoff sammenlignet med samme periode i 2020

Antall 1.1. - 21.2. 2021

Andel 1.1. - 21.2. 2021

Antall 1.1. - 21.2. 2020

Andel 1.1. - 21.2. 2020

Endring

Totalt

67 914

100,00 %

64 547

100,00 %

5,22 %

Diesel

32 254

47,49 %

30 694

47,55 %

5,08 %

Bensin

21 249

31,29 %

22 466

34,81 %

-5,42 %

Elektrisitet

7 300

10,75 %

5 528

8,56 %

32,05 %

Bensin ladehybrid

4 148

6,11%

2 854

4,42 %

45,34 %

Bensin hybrid

2 855

4,20 %

2 750

4,26 %

3,82 %

Diesel ladehybrid

78

0,11 %

222

0,34 %

-64,86 %

Diesel hybrid

21

0,03 %

31

0,05 %

-32,26 %

Hydrogen

5

0,01 %

0

0,00 %

100,00 %

Annet

2

0,00 %

0

0,00 %

100,00 %

Gass

2

0,00 %

2

0,00 %

0,00 %

Kilde: OFV Statistikk

Ti på topp eierskifter 2020 fordelt på merke og modell sammenlignet med 2019

Merke/Modell

Antall 2020

Andel 2020

Antall 2019

Andel 2019

Endring

Totalt

519 288

100,00 %

474 712

100,00 %

9,39 %

1. Volkswagen Golf

18 637

3,59 %

18 452

3,89 %

1,00 %

2. Volkswagen Passat

13 378

2,58 %

13 770

2,90 %

-2,85 %

3. BMW 3-serie

12 319

2,37 %

11 557

2,43 %

6,59 %

4. Toyota Yaris

10 123

1,95 %

8 727

1,84 %

16,00 %

5. BMW 5-serie

9 886

1,90 %

9 435

1,99 %

4,78 %

6. Mercedes-Benz E-klasse

9 390

1,81 %

8 924

1,88 %

5,22 %

7. Toyota Avensis

9 088

1,75 %

9 018

1,90 %

0,78 %

8. Audi A4

8 880

1,71 %

8 729

1,84 %

1,73 %

9. Toyota RAV4

8 408

1,62 %

7 583

1,60 %

10,88 %

10. Nissan Leaf

8 226

1,58 %

7 740

1,63 %

6,28 %

Kilde: OFV Statistikk

10 på topp eierskifter hittil i år (1.1.2021 - 1.2.2021) fordelt på merke og modell sammenlignet med samme periode i fjor

Merke / Modell

Antall hittil i år

Andel hittil i år

Antall samme periode 2020

Andel samme periode 2020

Endring

Totalt

67 914

100,00 %

64 547

100,00 %

5,22 %

1. Volkswagen Golf

2 389

3,52 %

2 432

3,77 %

-1,77 %

2. BMW 3-serie

1 727

2,54 %

1 435

2,22 %

20,35 %

3. Volkswagen Passat

1 701

2,50 %

1 909

2,96 %

-10,9 %

4. BMW 5-serie

1 398

2,06 %

1 221

1,89 %

14,50 %

5. Toyota RAV4

1 306

1,92 %

1 092

1,69 %

19,60 %

6. Nissan Leaf

1 260

1,86 %

1 056

1,64 %

19,32 %

7. Mercedes-Benz E-klasse

1 258

1,85 %

1 203

1,86 %

4,57 %

8. Toyota Yaris

1 242

1,83 %

1 343

2,08 %

-7,52 %

9. Audi A4

1 172

1,73 %

1 158

1,79 %

1,21 %

10. Toyota Avensis

1 143

1,68 %

1 254

1,94 %

-8,85 %

Kilde: OFV Statistikk

Det er de samme 10 modellene som for hele 2020, men det er endringer i antall eierskifter for de ulike modellene.

Aldersfordeling av eierskifter på personbiler

Alder år

Prosentandel 1.1. - 21.2. 2021

Prosentandel 2020

Endring

1

3,74 %

1,63 %

2,11 %

2

4,12 %

4,16 %

-0,04 %

3

4,84 %

4,63 %

0,21 %

4

9,43 %

8,61 %

0,82 %

5

6,61 %

7,43 %

-0,81 %

6

5,12 %

5,53 %

-0,41 %

7

4,46 %

4,45 %

0,01 %

8

4,57 %

4,41 %

0,17 %

9

4,80 %

4,55 %

0,25 %

10

5,08 %

4,60 %

0,48 %

11-15

24,47 %

23,68 %

0,79 %

16-20

15,27 %

16,52 %

-1,25%

Over 20

7,50 %

9,81 %

-2,32 %

Kilde: OFV Statistikk
- Størst prosentvise endring i antall eierskifter finner vi for ladehybrider, hybrider og elektriske biler, sier Jan Petter Røssevold, markedssjef i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Foto: OFV

Aktuelle saker