67 914 biler har skiftet eier så langt i 2021 (1. januar – 21. februar) mot 64 547 i samme periode i 2020. Fremdeles er det flest dieselbiler som skifter eier, men elektriske biler og bensin ladehybrider øker kraftig. Eierskifter på elektriske biler har en økning på 32 % sammenlignet med samme periode i fjor. For bensin ladehybrider øker antall eierskifter med over 45 %. Diesel ladehybrider faller kraftig med -64,8 %. Mye av årsaken til dette er forklart i den totale bilbestanden totalt, altså hvilke biler og drivlinjer som kan være tilgjengelige på bruktbilmarkedet. Naturlig nok er bilmodeller med høy andel i bestanden også de modellene med flest eierskifter. Fremdeles er det flest diesel- og bensin-biler i bruktbilmarkedet, og det er helt klart flest diesel-biler som blir omsatt i bruktbilmarkedet (47,5 %).
Etterspørsel og tilbud
- Antall førstegangsregistrerte nye personbiler i 2020 ble marginalt lavere enn i 2019, og spesielt annet halvår løftet volumet. Det er interessant å se at etterspørselen etter brukte biler, var biler man hadde umiddelbar tilgang til, sier Jan Petter Røssevold, markedssjef i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I 2020 var det på grunn av pandemien en mangel på tilførsel av nye biler. Flere fabrikker greide ikke å levere nok biler til å dekke etterspørselen. Dette førte til en oppgang i bruktbilmarkedet, men selv om det nå er en mer normalisert tilgang på nye biler, øker fremdeles antall eierskifter.
Bensin- og diesel
- Interessen for brukte bensin- og dieselbiler er definitivt til stede i markedet, og disse bruktbilene står hittil i år for i underkant av 79 % av antall eierskifter. Størst prosentvise endring i antall eierskifter finner vi for ladehybrider, hybrider og elektriske biler, sier Røssevold.
- Mye av forklaringen på dette er at det er en økning av bestanden for personbiler med disse drivlinjene. Vi ser at det blir solgt stadig flere elektriske, hybrid og ladbare hybrider. Og en stadig større andel av nyere brukte biler som skifter eier, har disse drivlinjene.
Omsetningen av bruktbiler når en topp når bilene er 4-5 år gamle.
- Dette er trolig fordi det de siste årene har vært et høyt antall leasede biler, som etter endt leasingperiode får et eierskifte, sier Jan Petter Røssevold i OFV.
Eierskifter i perioden 1.1. - 21.2. 2021 fordelt på drivstoff sammenlignet med samme periode i 2020
Antall 1.1. - 21.2. 2021 |
Andel 1.1. - 21.2. 2021 |
Antall 1.1. - 21.2. 2020 |
Andel 1.1. - 21.2. 2020 |
Endring |
|
Totalt |
67 914 |
100,00 % |
64 547 |
100,00 % |
5,22 % |
Diesel |
32 254 |
47,49 % |
30 694 |
47,55 % |
5,08 % |
Bensin |
21 249 |
31,29 % |
22 466 |
34,81 % |
-5,42 % |
Elektrisitet |
7 300 |
10,75 % |
5 528 |
8,56 % |
32,05 % |
Bensin ladehybrid |
4 148 |
6,11% |
2 854 |
4,42 % |
45,34 % |
Bensin hybrid |
2 855 |
4,20 % |
2 750 |
4,26 % |
3,82 % |
Diesel ladehybrid |
78 |
0,11 % |
222 |
0,34 % |
-64,86 % |
Diesel hybrid |
21 |
0,03 % |
31 |
0,05 % |
-32,26 % |
Hydrogen |
5 |
0,01 % |
0 |
0,00 % |
100,00 % |
Annet |
2 |
0,00 % |
0 |
0,00 % |
100,00 % |
Gass |
2 |
0,00 % |
2 |
0,00 % |
0,00 % |
Kilde: OFV Statistikk |
Ti på topp eierskifter 2020 fordelt på merke og modell sammenlignet med 2019
Merke/Modell | Antall 2020 |
Andel 2020 |
Antall 2019 |
Andel 2019 |
Endring |
Totalt | 519 288 |
100,00 % |
474 712 |
100,00 % |
9,39 % |
1. Volkswagen Golf |
18 637 |
3,59 % |
18 452 |
3,89 % |
1,00 % |
2. Volkswagen Passat |
13 378 |
2,58 % |
13 770 |
2,90 % |
-2,85 % |
3. BMW 3-serie |
12 319 |
2,37 % |
11 557 |
2,43 % |
6,59 % |
4. Toyota Yaris |
10 123 |
1,95 % |
8 727 |
1,84 % |
16,00 % |
5. BMW 5-serie |
9 886 |
1,90 % |
9 435 |
1,99 % |
4,78 % |
6. Mercedes-Benz E-klasse |
9 390 |
1,81 % |
8 924 |
1,88 % |
5,22 % |
7. Toyota Avensis |
9 088 |
1,75 % |
9 018 |
1,90 % |
0,78 % |
8. Audi A4 |
8 880 |
1,71 % |
8 729 |
1,84 % |
1,73 % |
9. Toyota RAV4 |
8 408 |
1,62 % |
7 583 |
1,60 % |
10,88 % |
10. Nissan Leaf |
8 226 |
1,58 % |
7 740 |
1,63 % |
6,28 % |
Kilde: OFV Statistikk |
10 på topp eierskifter hittil i år (1.1.2021 - 1.2.2021) fordelt på merke og modell sammenlignet med samme periode i fjor
Merke / Modell | Antall hittil i år |
Andel hittil i år |
Antall samme periode 2020 |
Andel samme periode 2020 |
Endring |
Totalt | 67 914 |
100,00 % |
64 547 |
100,00 % |
5,22 % |
1. Volkswagen Golf |
2 389 |
3,52 % |
2 432 |
3,77 % |
-1,77 % |
2. BMW 3-serie |
1 727 |
2,54 % |
1 435 |
2,22 % |
20,35 % |
3. Volkswagen Passat |
1 701 |
2,50 % |
1 909 |
2,96 % |
-10,9 % |
4. BMW 5-serie |
1 398 |
2,06 % |
1 221 |
1,89 % |
14,50 % |
5. Toyota RAV4 |
1 306 |
1,92 % |
1 092 |
1,69 % |
19,60 % |
6. Nissan Leaf |
1 260 |
1,86 % |
1 056 |
1,64 % |
19,32 % |
7. Mercedes-Benz E-klasse |
1 258 |
1,85 % |
1 203 |
1,86 % |
4,57 % |
8. Toyota Yaris |
1 242 |
1,83 % |
1 343 |
2,08 % |
-7,52 % |
9. Audi A4 |
1 172 |
1,73 % |
1 158 |
1,79 % |
1,21 % |
10. Toyota Avensis |
1 143 |
1,68 % |
1 254 |
1,94 % |
-8,85 % |
Kilde: OFV Statistikk |
Det er de samme 10 modellene som for hele 2020, men det er endringer i antall eierskifter for de ulike modellene.
Aldersfordeling av eierskifter på personbiler
Alder år |
Prosentandel 1.1. - 21.2. 2021 | Prosentandel 2020 | Endring |
1 |
3,74 % | 1,63 % | 2,11 % |
2 |
4,12 % | 4,16 % | -0,04 % |
3 |
4,84 % | 4,63 % | 0,21 % |
4 |
9,43 % | 8,61 % | 0,82 % |
5 |
6,61 % | 7,43 % | -0,81 % |
6 |
5,12 % | 5,53 % | -0,41 % |
7 |
4,46 % | 4,45 % | 0,01 % |
8 |
4,57 % | 4,41 % | 0,17 % |
9 |
4,80 % | 4,55 % | 0,25 % |
10 |
5,08 % | 4,60 % | 0,48 % |
11-15 |
24,47 % | 23,68 % | 0,79 % |
16-20 |
15,27 % | 16,52 % | -1,25% |
Over 20 |
7,50 % | 9,81 % | -2,32 % |
Kilde: OFV Statistikk |