Vi ser stadig flere nye SUV-er på veien, gjerne tettpakket med utstyr og moderne teknologi – og ikke minst kommer de fleste nye modellene som elbiler i ulike varianter.
Mange tenker at en SUV (Sport Utility Vehicle) i utgangspunktet er en stor bil, men SUV-er er gjerne delt inn i tre hovedklasser: Mellomklasse, kompaktklasse eller store. Og når stadig flere nå velger en SUV, kan det skyldes at de har størrelse, utstyr, teknologi, rekkevidde og et prisnivå som passer mange som skal ha ny bil.
Av 116 771 førstegangsregistrerte nye personbiler fra nyttår og fram til 12. september, er 73 461 SUV-er. Det er 63 prosent av samtlige nye personbiler.
Nye merker og modeller
Det er verdt å merke seg at en rekke av de nye personbilene som nå selger svært godt, er merker og modeller som ikke fantes på markedet i Norge i 2019 eller 2020. Mange av disse kommer som SUV-utgave, og har mye av det nordmenn ønsker og trenger når de skal kjøpe ny bil. Det preger registreringstallene.
- Norge ligger langt framme når det gjelder teknologibruk, og vi er teknologioptimister. Nye bilmodeller er i stor grad elbiler med topp moderne teknologi, og mange av disse er SUV-er som folk ønsker seg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Han tror at dette, i kombinasjon med at Stortinget har bestemt at alle nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler, gjenspeiler bilvalget de fleste nå gjør.
SUV - nye førstegangsregistrerte 1/1 - 12/9-2021 og 2020, totalt
SUV KLASSE | Antall i 2021 | Antall i 2020 | Endring i andel |
SUV mellomklasse | 35 598 | 12 287 | 111,3 % |
SUV kompaktklasse | 20 700 | 12 826 | 17,7 % |
SUV store biler | 17 163 | 13 256 | - 5,5 % |
Tilpasset prisnivå
- Vi ser også at prisnivået på mange av de nye SUVene, som i stor grad er elbiler, er tilpasset store kjøpegrupper. Dessuten gjør lav rente det gunstig for mange å kjøpe ny bil nå, og i tillegg er elbiler rimelige å bruke og eie, sier han.
Hvis man ser på alle nye SUV-typer som har blitt registrert i 2021, så dominerer elbiler klart både blant store SUV-er og de i kompaktklassen. Store SUV-er er f.eks. elbiler av typen Ford Mustang Mach-E, Audi e-tron og Mercedes EQC. I kompaktklassen finner vi f.eks. Volvo XC40, Peugeot e-2008 og Hyundai Kona electric.
For SUV-er i mellomklassen er det Toyota RAV4, som ikke er en ren elbil, som topper listen, mens 6 av de 10 mest solgte i denne klassen er elbilvarianter.
- Det er ikke helt korrekt å si at «alle vil ha SUV». De høye salgstallene for denne type nye biler, gjenspeiler heller at det er ulike nye SUV-modeller som dominerer det som tilbys i markedet, sier Solberg Thorsen.
Stadig flere kinesiske biler
Kina er blitt ett av de virkelig store leverandørlandene av personbiler til Norge og Europa – mange er av merker og modeller få hadde hørt om for bare noen år siden.
- Stadig flere kjøper nå bilen sin på nett, ofte uten å ha sett den i virkeligheten eller prøvekjørt slik man alltid gjorde før. Det er en utvikling få hadde sett komme, men som trolig vil øke. Og at biler fra Kina skulle innta markedet her hjemme i den grad de gjør nå, er nok også overraskende for mange, sier han.
Av nye store SUV-er registrert så langt i år, er 72 prosent elbiler. I mellomklassen er 50 prosent elbiler, mens andelen i kompaktklassen er 62 prosent.
SUV kompaktklassen, nye førstegangsregistrerte 1/1 – 12/9-2021 og 2020, fordelt på drivstoff
SUV KOMPAKTKLASSE | Antall 2021 | Antall 2020 | Endring, antall i prosent |
Elektrisitet | 12 889 | 5 926 | 117,5 |
Bensin ladbar hybrid | 5 064 | 2 611 | 94,0 |
Bensin | 2 186 | 2 868 | - 23,8 |
Diesel | 547 | 1 201 | - 54,5 |
SUV mellomklassen, nye førstegangsregistrerte 1/1 – 12/9-2021 og 2020, fordelt på drivstoff
SUV MELLOMKLASSE | Antall 2021 | Antall 2020 | Endring, antall i prosent |
Elektrisitet | 17 756 | 526 | 3 275,7 |
Bensin ladbar hybrid | 13 203 | 6 562 | 101,2 |
Diesel | 1 994 | 2 387 | - 16,5 |
Bensin | 335 | 726 | - 53,9 |
Diesel ladbar hybrid | 201 | 0 | 100 |
SUV store biler, nye førstegangsregistrerte 1/1 – 12/9-2021 og 2020, fordelt på drivstoff
SUV STORE BILER | Antall 2021 | Antall 2020 | Endring, antall i prosent |
Elektrisitet | 12 372 | 9 597 | 28,9 |
Bensin ladbar hybrid | 2 869 | 1 869 | 53,5 |
Diesel | 1 027 | 1 236 | - 16,9 |
Diesel ladbar hybrid | 686 | 333 | 106,0 |
Bensin | 38 | 94 | - 59,6 |