I Norge endte antall førstegangsregistrerte nye personbiler på 9 750 i mars. Det er en halvering sammenlignet med samme måned i fjor, som landet på drøyt 19 000 nye personbiler. Svenskene opplevde en nedgang på nesten tjue prosent, mens danskene hadde en nedgang på seks prosent. Både bilkjøpere og bilbransjen merker nå godt at det er tøffe økonomiske tider.
Lavest nedgang i Danmark
- Det er interessant å merke seg at nybilsalget, eller antall førstegangsregistrerte nye personbiler, har falt i hele Skandinavia. Både i mars og i første kvartal sett under ett. Det viser at vi alle er i en økonomisk presset situasjon, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- At fallet er minst i Danmark, kan ha sammenheng med at den danske kronen er mye sterkere enn den norske og svenske, men også at de har incentiver som gjør det mer attraktivt å kjøpe elbiler, som oppnådde en andel på 42 prosent i mars. Det er en klar økning i elbilandelen, og viser at elbilene er i ferd med å bli dominerende på registreringsstatistikken i Danmark.
Sverige er glad i det svenske
I Sverige peker pilene i motsatt retning. Der gikk elbilandelen ned fra 42 prosent i mars i fjor, til 36 prosent i mars i år. Det betyr at det er hybrider, ladbare hybrider og rene bensin- og dieselbiler som sammenlagt har majoriteten av de nye svenske personbilene i årets tredje måned.
- Selv om en velkjent amerikansk elbil topper nybilstatistikken også i Sverige, har svenskene en sterk lojalitet til egenproduserte biler, som tar mange av topp 10 plassene. Og da gjerne ladbare bensinhybrider, sier Solberg Thorsen.
Nedgang også for kvartalet
I første kvartal var det i Norge en nedgang i antall førstegangsregistrerte nye personbiler på hele 22 prosent sett opp mot samme periode i 2023. Norge opplevde dermed den største kvartalsnedgangen i Skandinavia.
Svenskene hadde den laveste kvartalsnedgangen, den var på 4,7 prosent, mens nedgangen i Danmark var på 7,5 prosent.
Danskene hadde derimot en markant andelsøkning på elbiler i første kvartal. Den økte fra 29,8 prosent i fjor til 41,1 prosent i første kvartal i 2024. I Sverige gikk andelen nye elbiler ned fra 36,4 prosent i 2023 til 31,5 prosent i første kvartal i år.
- Diskusjonen i Europa omkring økt elbilproduksjon går nå nye runder. De store bilproduksjonslandene som Tyskland og Frankrike sliter med å få det samme elbilgrepet i sine hjemmemarkeder som vi har fått i Norge og Skandinavia. På kontinentet er det fortsatt mange som fortsatt foretrekker bensin- og dieselbiler, sier Solberg Thorsen. Han peker også på at mange bilprodusenter går bort fra strategien om rask utfasing av biler med forbrenningsmotor, og satser på en langsom overgang til elektrisitet. I «annerledeslandet» Norge ser elbilandelen nå ut til å ha stabilisert seg på 90 prosent.
95 prosent elbiler - godt nok?
- Kanskje bør vi ta diskusjonen om 90-95 prosent elbiler er godt nok, for det er fortsatt er en del som av ulike grunner trenger noe annet enn elbil. Den tøffe vinteren har vist at både hjemmehjelpen i kommunene og utrykningskjøretøy må fungere i ekstremvær. Det er også fornuftig med en liten andel nye bensin- og dieselbiler ut fra samfunnssikkerhet og beredskapshensyn. Men for å holde nivået på drøyt 90 prosent i Norge framover, bør det fortsatt være noen incentiver som gjør det mest attraktivt å velge elbil, sier han.
- Her hjemme blir det spennende å se i hvilken grad årets lønnsoppgjør, og en mulig rentenedsettelse mot slutten av året, vil bidra til høyere fart i nybilsalget. Mange er fortsatt langt mer forsiktige med å bruke store summer på ny bil enn for bare noen få år siden, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no Danske data: Bilstatistik.dk Svenske data: Bilstatistik.se
For mer informasjon, kontakt:
Norge:
Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, ost@ofv.no
+ 47 959 26 018
Danmark:
Mads Rørvig, direktør, De Danske Bilimportører, mr@bilimp.dk
+45 3016 1004
Sverige:
Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, ap@bilstatistik.se
+46 73 029 00 96