– Politikerne snakker mye om verdiskaping og samfunnssikkerhet, men veiene er selve grunnlaget for at både hverdagen, næringslivet og beredskapen skal fungere, sier Rikard G. Knutsen, fagsjef i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Stortingsvalget i 2025 blir avgjørende for om vi får en ny politikk som sikrer at veiene faktisk holder Norge sammen.
Fylkeskommunene sliter med vedlikehold
En fersk rapport fra OFV, viser at fylkeskommunene ikke har nok ressurser til å vedlikeholde veiene på en forsvarlig måte. Dagens finansieringssystem gjør at fylker som prioriterer vedlikehold, straffes økonomisk, mens de som opparbeider seg et stort etterslep i større grad blir belønnet.
– Vi har et system der fylkeskommunene må la veiene forfalle før de får bevilgninger til nødvendige oppgraderinger. Det er både dyrt og lite bærekraftig, sier Knutsen.
– I stedet for å reparere etter at skaden har skjedd, må vi investere i forebyggende tiltak slik at veiene ikke svikter i utgangspunktet.
Et ekspertutvalg oppnevnt av regjeringen advarte allerede i 2022 mot denne effekten og foreslo en ny fordelingsmodell. Regjeringen har likevel valgt å videreføre ordningen, noe OFV mener er en alvorlig feilvurdering.
Beredskapen står på spill
Ifølge Statens vegvesen er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene mellom 86 og 96 milliarder kroner, samtidig øker klimaendringer med skred og flom presset på et allerede svekket veinett.
– Dårlige veier handler ikke bare om slitt asfalt. Når veiene svikter, stopper alt – nødhjelp, forsyninger og arbeidsreiser, advarer Knutsen i OFV.
De siste årene har flere lokalsamfunn blitt isolert, og transport av folk og varer har blitt lammet i dagevis etter at broer har kollapset eller veier har blitt ødelagt av flom, skred og ekstremvær.
– For næringslivet betyr det store tap, men for innbyggere og nødetater kan det være kritisk når hvert sekund teller. Også Forsvaret er avhengig av solide veier. I en krisesituasjon må både sivile og militære ressurser kunne flyttes raskt, understreker Knutsen.
– Vi kan ikke ha en situasjon der kritisk infrastruktur svikter når vi trenger den mest. Veiene er en del av beredskapen vår, og må behandles deretter, sier Knutsen.
OFV krever tre tiltak
OFV mener at veiene må bli en prioritert sak i stortingsvalget 2025 og foreslår tre konkrete tiltak for å sikre at veiene fungerer:
- En ny fordelingsmodell der midler til veivedlikehold fordeles som en del av det ordinære rammetilskuddet. Dette vil gi fylkene mer forutsigbarhet og sikre at midlene brukes til langsiktig vedlikehold, ikke bare akutte reparasjoner.
- En styrket rentekompensasjonsordning, slik at fylkeskommunene få støtte til å ta opp lån for å oppgradere veinettet uten at andre tjenester må lide.
- Større øremerkede midler til blant annet ras- og skredsikring, siden behovet varierer mye mellom fylkene.
– Skal vi sikre trygg ferdsel og effektiv transport, må vi investere i veier som tåler framtidens utfordringer. Politikerne må handle nå og øke bevilgningene til å vedlikeholde veinettet vi allerede har. Stortingsvalget i 2025 blir en test på hvem som faktisk prioriterer veiene som holder Norge sammen, sier Knutsen.