De store bilprodusentene intensiverer og satser mye på utvikling av selvkjørende biler. Det gjelder også lastebiler. Mercedes-Benz er i front, og i full gang med utvikling og testing. Konseptnavnet Future Truck 2025 er valgt fordi Daimler mener selvkjørende lastebiler vil være en realitet i løpet av ti år.
Teknologi gir sikkerhet
Allerede i fjor, på en motorveiparsell som ennå ikke var åpnet, ble den supermoderne lastebilen først testet. Bilen inneholder all moderne teknologi som det er mulig å få i dagens lastebiler – i tillegg til den teknologien man kan forvente i løpet av de kommende ti år. Avanserte motor- og girkassestyringer, et omfattende radar-, sensor- og kamerasystem registrerer alt som skjer i trafikken rundt bilen. I tillegg har den internettforbindelse slik at den kan kommunisere både med andre kjøretøy, veibanen og trafikale informasjonssystemer.
Lovgivning må endres
Her hjemme og i andre land vil trafikklovgivningen enn så lenge sette klare grenser for bruk av selvkjørende biler. Men behovet for mer trafikksikre og miljøvennlige biler vil øke, og føre til endring i lover og bestemmelser.
Alt dette kan du høre mer om på Bil og veikonferansen 2015 der det er en egen avdeling på programmet om selvkjørende biler og ny teknologi.
Ketil Solvik-Olsen og Siv Jensen kommer
Til Bil og veikonferansen 2015 kommer også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og finansminister Siv Jensen, som vil snakke om henholdsvis regjeringens bil- og veipolitikk og bilavgiftene. I tillegg kommer en rekke innledere fra inn- og utland, og det blir debatt mellom politikere og fagfolk. Meld deg på Bil og veikonferansen før 1. mai – da får du en god pris!
Se hele det spennende programmet og les mer her.
Du kan også lese mer om dette og om behovet for gigantinvesteringer på OFVs sider i Våre veger.