I september ble det registrert 4810 nye personbiler med nullutslipp. Det er 954 flere (+ 24,7 %) enn i september 2017. Nullutslippsbilene hadde 45,3 prosent markedsandel blant personbilene i september, i september 2017 var markedsandelen 28,6 prosent. 8 av de nye registrerte personbilene i september var hydrogenbil, resten var elbiler.
Det ble bruktimportert 1252 personbiler med nullutslipp i september, det er 199 flere (+ 18,9 %) enn i september 2017.
Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 6062 personbiler med nullutslipp i september, i september 2017 ble det totalt førstegangsregistrert 4909 nye nullutslipp personbiler.
174 nye varebiler med nullutslipp Det ble registrert 174 nye varebiler med nullutslipp i september, 101 flere (+ 138,4 %) enn i september 2017.
Det ble bruktimportert 12 nullutslippsvarebiler i september i år, 4 færre (-25 %) enn i september 2017.
Nye rekorder - Bilmarkedet i september var helt spesielt, det ble satt ny Norgesrekord og ny verdensrekord i salg av elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken. For første gang i historien sto elbilene for nesten halvparten av personbilsalget i en måned. Nye elbiler hadde en markedsandel på 45,3 prosent og inkluderer vi bruktimporten av nesten nye elbiler, ble andelen hele 47,7 prosent.
- En så stor elbilandel medførte et rekordlavt CO2-utslipp på 55 g/km. Selv om vi i Norge er vant til at gjennomsnittlig CO2-utslipp faller fra måned til måned, er dette det laveste nivået vi noensinne har målt.
En forklaring på de nye rekordene er blant annet å finne i overgangen til en ny og strengere målemetode for forbruk og utslipp, WLTP. Den nye målemetoden betyr høyere forbruk og CO2-utslipp og medfører derfor at avgiftene øker på de fleste personbiler med forbrenningsmotor, inkludert ladbare hybrider, sier Solberg Thorsen.