Norge – et fyrtårn

Norge er i verdenstoppen når det gjelder salg av nullutslippsbiler, og rene elbiler utgjør drøyt fem prosent av bilparken. – Norge er et fyrtårn, mener internasjonal ekspert.

22.feb. 2018

Om ikke elbil-revolusjon har startet for fullt, så er definitivt noe på gang: Og sammen med USA og Kina er Norge helt i front, for ingen steder selges flere elbiler som andel av nybilsalget. 

Fem prosent elbiler 

I Norge utgjorde salget av nullutslippsbiler 20,9 prosent i 2017. Legger man til hybrider og ladbare hybrider, så utgjorde salget mer enn halvparten av alle nye registrerte biler. I tillegg kommer bruktimporterte elbiler og hybrider. Av en samlet norsk bilpark på rundt 2,7 millioner personbiler, utgjør rene elbiler drøyt fem prosent, snaut 150.000. Det er i verdenstoppen. Til sammenligning ligger salget av elbiler på én prosent i USA.

Bilpark i rask endring 

– Bildet viser en tydelig endring av bilparken. Denne utviklingen vil bare øke etter hvert som vi får stadig flere modeller å velge mellom. Modeller som passer bedre for familier, har lengre rekkevidde og gunstig pris, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen i en artikkel i januarutgaven av magasinet Våre veger.

Framtiden er elektrisk 

Robert Early i Motion ECO, som i en årrekke har jobbet med rene transportløsninger i Kina, og kan det meste om utviklingen av elbiltransport der, mener at Norge er et fyrtårn for alle land: – Det er mange barrierer, men dere viser at det er mulig å operere et transportsystem på denne måten. Utfordringen er ikke så stor som vi kanskje trodde, sa han på et OFV-seminar i Oslo før jul. Eric Hannon ved McKinseys kontor i Frankfurt sa at selv om elbilsalget stiger raskt i Norge, så går det tregt i Eruopa og store deler av verden. Og både diesel- og bensinbiler vil rulle på veiene i mange år. Men trendene peker i én retning:– Framtiden er elektrisk, sa Hannon.


Aktuelle saker