2021 var et rekordår for nybilsalget, altså antall førstegangsregistrerte nye personbiler, og med mange nye merker og modeller på markedet. Også i 2022 er det kommet en rekke nyheter, men registreringstakten på nye biler ligger foreløpig bak fjoråret.
I første halvår var det 68 505 førstegangsregistrerte nye personbiler, mot 83 930 i samme periode i fjor. Det er en nedgang i antall biler på 18,4 prosent.
De 15 mest solgte bilmerkene i juni – antall:
Neppe nytt rekordår
- Nybilsalget etter første halvår ligner mer på «normale» år. Tatt i betraktning alle vanskeligheter som vi vet har påvirket både bilproduksjon, bestillinger og utleveringer, så er vi kanskje mer på normalen nå. Selv om det gjerne blir noe større fart i nybilsalget i andre halvår, er det nok få i bransjen som tror på et nytt rekordår i 2022, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Han tror at tallene i år mer sannsynlig ender på mellom 140 000 – 150 000 nye biler, mot 2021 som var tidenes rekordår med 176 276 førstegangsregistrerte nye personbiler.
Nedgang i flere land
Det er ikke bare i første halvår totalt at nybilsalget har gått ned. I juni måned var det 14 901 nybilregistreringer, mot 20 392 i samme måned i fjor. Det er en nedgang på 26,9 prosent.
Mange andre land i Europa, som for eksempel typiske bil-land som Tyskland og Sverige, har også hatt nedgang i nybilsalget. Produksjons- og leveringsutfordringer som følge av krigen i Ukraina og pandemi pekes gjerne på som noe av årsaken til dette, også her hjemme.
Over halvparten er nye el-SUV-er
- Det blir stadig mer åpenbart at norske nybilkjøpere vil ha elbil – og stort sett det. Da skal det helst være en SUV, gjerne i det segmentet som kalles mellomklassen. Til sammen står elbilvariantene av de tre vanligste SUV-segmentene for rundt 35 000 av de 68 505 nye personbilene i første halvår. Samlet er åtte av ti nye biler, 79,1 prosent, elbiler, sier Solberg Thorsen. Typiske mellomklasse SUV-er Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Hyundai IONIQ 5.
- Alle de 11 mest kjøpte bilmodellene på listen over nye personbiler første halvår 2022, er elbiler. Det er bare en bilmodell av de 11 mest kjøpte som også er kjøpt med forbrenningsmotor, men også for den modellen er det elbilvarianten som dominerer, sier Solberg Thorsen.
De 15 mest solgte bilmodellene i juni – antall:
Ladbare hybrider ned som en sten
I første halvår har antall førstegangsregistrerte nye ladbare bensinhybrider gått ned med 70,2 prosent – kun 6 101 har blitt registrert. Også antall ladbare dieselhybrider er sterkt redusert, kun 263 er registrert i år. Noe av årsaken henger trolig sammen med leveringsproblemer, men avgiftsøkningen som kom 1. januar 2022 er også en viktig del av forklaringen.
- Det ser ut som mange nybilkjøpere har fått kalde føtter eller ombestemt seg i kjøpet på grunn av avgiftsøkning på ladbare hybrider. Og flere modeller som var populære i fjor, selges ikke mer. Vi er derfor temmelig sikre på at avgiftsøkningen kan ha hatt større betydning enn først antatt, sier Solberg Thorsen.
400 elbilvarianter
Andelen av nye bensin- og dieselbiler ser nå ut til å ligge ganske stabilt på snaut sju prosent til sammen – med relativt lik fordeling på de to drivlinjene.
Utvalget av elbiler, med utgangspunkt i pris, utstyr, rekkevidde, størrelse og annet som er viktig for nybilkjøpere, har økt raskt. Med alle merker, modeller og modellvarianter som er tilgjengelig på markedet, er det så langt i 2022 rundt 400 elbilvarianter å velge mellom.
- Nå finner de fleste, for alle praktiske formål, en elbil som passer både i størrelse og pris. Og de som fortsatt trenger eller helst vil ha en bensin- eller dieselbil, kjøper det. Men så lenge avgiftssystemet er slik det er i dag, er det grunn til å tro at elbilandelen fortsatt vil øke framover, sier Solberg Thorsen.
Færre varebiler – også elektriske
Også antall førstegangsregistrerte nye varebiler har gått ned i første halvår. Det gjelder alle hoveddrivlinjer. Til sammen er det registrert 13 213 nye varebiler, en nedgang på 27,8 prosent i forhold til samme periode i fjor. Det er 9 629 dieselvarebiler og 2 584 elektriske i varebilklasse 2.
- Totalt er det betydelig nedgang i volum. Enn så lenge er rekkevidden på elektriske varebiler for dårlig. Markedet synes ikke elektrisk varebil er praktisk sammenlignet med dieselvariantene, og i tillegg er det lite å spare, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
- At Enova, som har ansvaret for støtteordningen for kjøp av elektriske varebiler, har endret og redusert støttebeløpet man kan få, har heller ikke bidratt til at flere velger elektrisk. Snarere tvert imot. Her er det virkelig nødvendig å se på ordningen på nytt, sier han.
Markedsandel pr merke, pr 30.06.2022 og i 2021
OFV om markedet
Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken, oppsummerer nybilsalget i første halvår sammen med salg- og markedsdirektør Laila Mikalsen.
Bransjefolk om markedet
Mens 2021 var et rekordår, så har nybilsalget i første halvår i år gått merkbart ned. Hva tror Bilimportørenes Landsforening om den videre utviklingen i 2022?
- Det er fortsatt relativt stor usikkerhet rundt leveringssituasjonen for nye biler. BIL har nettopp justert prognosen for totalmarked for personbil til 150 000 biler i 2022. Mange opplever også nå en vanskeligere økonomiske situasjon med høyere renter, høye drivstoffpriser, høye strømpriser og høy prisvekst, og vi er usikre på i hvilken grad dette vil påvirke salget av nye biler fremover, sier Ida Krag i BIL.
Ida Krag, sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt, BIL