Bilbransjen jobbet på spreng for å få registrert og levert ut nye biler før nyttår – for da ventet nye og høyere bilavgifter, blant annet ny vektavgift og moms på elbiler for den delen av prisen som overstiger 500 000 kroner.
- Dette hadde vi nesten ikke trodd var mulig. Nesten 40 000 førstegangsregistrerte nye personbiler i desember alene, betyr at drøyt 22 prosent av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned. Til sammen ble det bare 1 947 nye biler som skiller 2022 fra rekordåret 2021, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
De 20 mest solgte bilmodellene i 2022 – antall
Jobbet på spreng
- En ny bølge med pandemi og krigen i Ukraina ga bilbransjen store produksjons- og leveringsutfordringer i 2022. I tillegg kom høyere renter og kraftig økning i mat- og strømpriser. Få trodde at bilåret 2022 skulle få et så høyt antall nybilregistreringer. Importører og forhandlere har gjort alt de kunne for å få biler registrert. Mange stod på helt til nyttårsrakettene skulle sendes opp, sier Solberg Thorsen.
Kunder som har bestilt bil for lenge siden, og som håpet på utlevering før nyttår, har levd i stor spenning. Dette fordi nye avgifter samt moms på elbiler ville gjøre mange av modellene mye dyrere fra 1. januar.
- Mange har ventet et helt år på å få sin nye bil. Kraftig rente- og prisøkning generelt, i tillegg til en prisøkning på mange bilmodeller som følge av økte produksjons- og fraktkostnader, har neppe gjort ventetiden til en god opplevelse, sier han. Selv om rekordmange fikk ny bil i desember, er det på det rene at mange som har bestilt bil for lenge siden, først vil få bilen utlevert i 2023 – og da med nye avgifter på toppen.
- Dermed blir bilprisen en helt annen enn det mange hadde trodd og håpet på. Det blir dessverre resultatet av en uforutsigbar politikk fra regjeringen, som ikke var villig til å gi alle som allerede hadde bestilt ny bil før forslaget til statsbudsjett for 2023 ble kjent, fritak fra de nye avgiftene, sier Solberg Thorsen.
Elbilandel på nær 80 prosent
Av samtlige førstegangsregistrerte nye personbiler i 2022, var 138 265 elbiler, noe som tilsvarer en andel på 79,3 prosent. Det er også ny rekord, for den forrige rekorden fra 2021 var en elbilandel på 64,5 prosent.
Antall førstegangsregistrerte nye ladbare bensinhybrider i 2022 endte på 14 336, og det er 60,8 prosent færre enn i 2021. Nye bensin- og dieselbiler i 2022 var 6 273 og 5 443, som i antall tilsvarer en nedgang på henholdsvis 16,2 og 23,3 prosent fra året før. Andelen førstegangsregistrerte nye bensin- og dieselpersonbiler i 2022, utgjorde til sammen 6,7 prosent.
De 20 mest solgte bilmerkene i 2022 – antall:
Ukjent ordrereserve
Utfordringer med leveranse av nye biler, særlig elbiler som de aller fleste nå velger, har skapt mye usikkerhet hos importører og forhandlere som har hatt store ordrereserver. Hvor store reserver det er snakk om, og som vil gi utleveringer framover i 2023, er det kun importørene som vet.
- På grunn av store ordrereserver og nye biler som nå er på vei til Norge, er det grunn til å tro at vi vil se relativt høye registreringstall også de første månedene i det nye året, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Flere aktører i bilbransjen melder nå om lavere kontraktsinngang enn på lenge, noe som kan bety at flere potensielle nybilkjøpere tenker seg om en ekstra gang før de inngår en avtale om kjøp av ny bil. Hvordan det vil påvirke registreringstallene utover i 2023, vil bli fulgt med spenning.
Eierskifter noe ned
Over en halv million, 512 229 personbiler, skiftet eier i 2022. Det er en nedgang på tre prosent sammenlignet med året før. De aller fleste av disse var dieselbiler, som det også er flest av i kjøretøybestanden. Totaltallet er likevel svært høyt, sett i et historisk perspektiv.
Bruktimport av personbiler har hatt en liten økning på 1,3 prosent, og endte på 18 513 biler i 2022. En stor del av disse var nyere elbiler som det gjerne har vært lang ventetid på dersom alternativet var en helt ny bil.
Topp 10 modeller i desember 2022
Topp 10 merker i desember 2022
Drivlinjefordeling, nye personbiler jan-des 2022
Markedsandel pr merke, pr 31.12.2022 og i 2021