- Årene 2023 og 2024 endte med et nybilsalg langt under normalen, og januar i de to årene hadde også svært lave registreringstall. Med over 9 300 nye personbiler nå i årets første måned, er vi omtrent på nivå med det vi var vant til før nybilsalget falt kraftig, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Året starter med relativt god i fart nybilsalget, og kan tyde på en økonomisk optimisme. Signaler om rentenedsettelse og økt kjøpekraft, gjør nok at flere vil realisere ønsket om en ny bil. Mange har utsatt nybilkjøpet fordi det har vært økonomisk utfordrende tider, sier han.
- Elbilmålet er ikke nådd
Av 9 343 nye personbiler i januar, var 8 954 elektriske. I fjor på samme tid var elbilandelen 92 prosent, mens den i januar 2025 endte på 96 prosent.
- Det er en fin økning, og tar oss i riktig retning. Men vi mener det er for tidlig å si at elbilmålet er nådd, slik NAF hevdet i forrige uke. For 2025-målet er hundre prosent elbiler. De siste prosentene kan sitte langt inne, og det er for tidlig å konkludere. Bare i løpet av de siste fem dagene i januar gikk faktisk elbilandelen litt ned, og noen få hundre valgte en diesel- eller bensinbil, sier Solberg Thorsen.
Fordeling per drivstoff i januar 2025 og 2024
Spektakulær Norges-liste
En ting er helt unikt og spesielt ved nybilsalget i Norge i januar: Av de første 50 modellene på registreringsstatistikken, er det kun to bilmodeller som ikke er elektriske.
- Dette er virkelig oppsiktsvekkende. Vi skal helt ned på 34. plass før det dukker opp noe annet enn elbil. At kun et par bilmodeller av Topp 50 har annen drivlinje enn el, har vi aldri sett før. Det vil ta lang tid før noen andre land i verden kan matche dette. Fortsetter resten av året som januar har begynt, så vil vi raskt nærme oss 2025-målet, sier Solberg Thorsen.
- Men skal vi passere målstreken med hundre prosent elbiler, er det nødvendig å opprettholde incentiver som fortsatt gjør det lønnsomt å velge elbil fremfor noe annet. Det må politikerne ha i tankene. For det er som regel de siste prosentene som er vanskeligst å nå.
Av 176 ulike bilmodeller som er førstegangsregistrert i januar, er 126 elektriske, viser OFVs tall.
De 10 mest solgte bilmodellene i januar - antall
Halvparten er privatkjøp
Omtrent halvparten av alle nybilregistreringer i januar var på privatpersoner, så næringsandelen var høy i forhold i hva som ellers er vanlig.
- Det relativt høye nybilsalget i januar, altså antall registreringer, er stort sett biler som ble bestilt før årsskiftet, og så levert til kunder i januar. Den høye næringsandelen kan bety at en del bilforretninger har registrert demobiler, utleiebiler eller biler som er klare for salg og rask utlevering til kunder, sier Solberg Thorsen. En rekke bilforhandlere kjører nå gunstige kjøpskampanjer, og viser gjerne til at de også har biler på lager.
Av alle nye biler i januar, var det bare i underkant av 400 nye bensin- eller dieselbiler. Nesten 70 prosent av disse ble registrert på næringsvirksomhet.
Velkjente merker og kinesiske nykommere
Nybilsalget i januar ble i antall toppet av merkene Volkswagen, Toyota og Tesla. På modelltoppen havnet amerikanske Tesla lenger ned på listen enn vanlig, og toppen i januar domineres av japanske og tyske biler.
- Samtidig kommer stadig nye kinesiske merker og modeller på markedet, og flere av disse har raskt blitt attraktive for norske nybilkjøpere. Enn så lenge har de ikke de høyeste registreringstallene hver for seg, men det kan endre seg gjennom året, sier Øyvind Solberg Thorsen.
De 10 mest solgte bilmerkene i januar - antall
Flere varebiler – også elektriske
I januar ble det registrert 1 703 nye varebiler, det er 22 prosent flere enn i januar 2024. Av disse var 753 elektriske. Det er en andel på 44 prosent, mot 37 prosent i januar i fjor. Dieselandelen var på 54 prosent.
- Vi ser at når det kommer elektriske varebiler med både rekkevidde og firehjulstrekk, så drar det elbilsalget i riktig retning. Men det er langt igjen til vi når hundreprosentmålet som også gjelder varebiler. Derfor er det avgjørende å styrke insentivene for denne kjøretøygruppen, sier Øyvind Solberg Thorsen, som mener at regjeringen burde blåse nytt liv i støtteordninger for elvarebiler.