Det gode besøket mange bilforhandlere opplevde i feriemåneden juli, fortsatte også i august – kanskje et tegn på en sterkere økonomisk optimistiske enn på samme tid i fjor. Og mens det i 2024 totalt sett var et lavt nybilsalg, er vi i ferd med å nærme oss normalen igjen. Så langt i år er det registrert 98 996 nye personbiler – det er 25,6 prosent flere enn i fjor. Elbilandelen etter årets åtte første måneder er på hele 94,5 prosent.
Elektrifiseringen fortsetter å øke
- En så høy elbilandel totalt ved inngangen til september har vi ikke sett tidligere, selv om vi har hatt enkeltmåneder med høyere andel. Av nesten 14 000 nye personbiler i august, var det færre enn fem hundre ulike varianter av bensin- og dieselbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Privatleasing ned
- Det er også interessant å merke seg at andelen privatleasede nye personbiler så langt gjennom året har en nedadgående trend. Mens andelen privatleasede biler i januar var på 20 prosent, er den nå på rundt 16 prosent. Det tyder på at langt flere nå velger å eie bilen sin selv, fremfor å «leie» den, sier han.
- En rekke bilforhandlere har kampanjer med svært lav rente, og enkelte har til og med null prosent rente for en lengre periode fremover. Så her har mange bilimportører på sett og vis «tatt rentekuttet» for sentralbanken, og gjort det lettere og billigere for folk å kjøpe sin egen bil enn å lease den, sier Solberg Thorsen.
De 10 mest solgte bilmodellene i august - antall
To retninger i bilvalget
Nybilsalget preges også særlig av to retninger: De som velger de klassiske merkene, og de som velger helt nye merker og modeller. Det er samtidig en fellesnevner, og det er at folk fortsetter å velge mindre og rimeligere biler enn for tre-fire år siden da rentenivået var betydelig lavere. SUV-er i mellomklassen utgjør så langt i år nesten halvparten av alle nye personbiler.
- Fornuften ser ut til å styre manges valg ved nybilkjøp, og det betyr elbiler til rundt en halv million kroner. Her er utvalget stort, og både pris, utstyr, rekkevidde og størrelse dekker de flestes behov, sier han.
De 10 mest solgte bilmerkene i august - antall
Kampanjer, lave renter og kjøpsvilje
Mange av de pågående kampanjene vil trolig fortsette utover året, noe som også kan bidra til at farten i nybilsalget opprettholdes.
- En stadig større elektrisk bilpark er bra for alle, og at gamle biler byttes ut til fordel for nye er et mål i seg selv. Nye biler forurenser mindre, og ikke minst er de tryggere. I forhold til hvilke bilmerker vi velger, har Tesla og kinesiske bilmerker i dag en samlet markedsandel på drøyt 30 prosent. Det blir interessant å se hvordan dette utvikler seg i forhold til de klassiske merkene nordmenn tradisjonelt har valgt, sier Solberg Thorsen.
Den norske personbilbestanden teller nå drøyt 2,9 millioner biler, og av disse er over 30 prosent elbiler.
Fordeling per drivstoff i august og hittil i 2025
Nesten annenhver ny varebil er elektrisk
Salget av nye varebiler i august endte 16,9 prosent foran samme måned i fjor, men har så langt i år falt med drøye 13 prosent. Det ble registrert 2 838 nye varebiler i august, av disse var drøyt 42 prosent elektriske.
Så langt i år er 16 716 nye varebiler registrert, og av disse er nesten halvparten – 45 prosent – elbiler. Det er en markant økning fra samme periode i fjor, da var elbilandelen 29 prosent. Det er verdt å merke seg at kun fem varebilmodeller står for 80 prosent av hele elbilvolumet.
Trenger insentiver
Tallene viser at elektrifiseringen av varebilene nå går i riktig retning. Men nedgangen i kjøp av nye varebiler så langt i år, kan være et tegn på at økonomien for noen bransjer ikke er så god som man kan få inntrykk av, og at deler av næringslivet ser seg nødt til å holde igjen nybilkjøpet, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- Derfor trenger vi fortsatt insentiver som gjør det lønnsomt å velge el-varebiler, spesielt om målet om 100 prosent elektriske varebiler skal innfris.
Se alle hovedtall om nybilsalget i august her.