I budsjettforslaget foreslår regjeringen 102,1 milliarder kroner til samferdsel, en økning på 6,9 prosent fra saldert budsjett for 2025. For vei alene er det foreslått 50,4 milliarder kroner, hvorav 24,4 milliarder går til investeringer i riksveier og 11,4 milliarder til drift og vedlikehold av eksisterende veinett.
Etter at statsråden hadde presentert samferdselsbudsjettet, fikk medlemmene anledning til å stille spørsmål og dele synspunkter om prioriteringer og utfordringer i samferdselspolitikken.
Samtalen ble ledet av Siri Hov Eggen, og engasjementet i salen var stort.


Overrekkelse av boken Historien om Norges dårligste fylkesveier
I forbindelse med møtet overrakte OFV samferdselsministeren boken «Historien om Norges dårligste fylkesveier», som samler alle innsendelsene fra folk over hele landet til kåringen av Norges dårligste fylkesvei.
– Vi ønsket å vise frem både engasjementet og realitetene bak vedlikeholdsetterslepet på norske fylkesveier. Dette er fortellinger fra folk som hver dag opplever konsekvensene av manglende vedlikehold, og som illustrerer hvor viktig fylkesveiene er for beredskap, trygghet og hverdagsliv over hele landet, sier Torill Eidsheim, leder for samfunnskontakt og mobilitet i OFV.
Statsråden takket for boken og uttrykte interesse for å lese historiene som er samlet i utgivelsen.

Hovedtall fra samferdselsbudsjettet for 2026
Totalt budsjett: 102,1 milliarder kroner
– Økning på 6,9 prosent fra 2025.
Vei:
- 50,4 milliarder kroner total
- 24,4 milliarder til investeringer i riksveier
- 11,4 milliarder til drift og vedlikehold
Jernbane:
- 30,8 milliarder kroner til jernbaneformål
- 4,9 milliarder i finansiering til Norske tog AS
- 5,7 milliarder til kjøp av persontransport med tog
- 7,5 milliarder til drift og vedlikehold (0,9 mrd. mer enn i 2025)
- 7,9 milliarder til fornying og mindre investeringer (0,4 mrd. mer enn i 2025)
- 8,7 milliarder til investeringer i ny jernbane (2,4 mrd. mindre enn i 2025)
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle:
- 1,15 milliarder kroner i 2026, fordelt mellom vei og bane
- Forberedende arbeider og anleggsstart i 2026
- Tre mil ny E16 og ny Vossebane
- Om lag 80 kilometer med vei- og jernbanetunneler
- Kostnadsramme: 42,6 milliarder kroner
- Planlagt ferdig i 2039
Byområder:
- 7,1 milliarder kroner til byområdene (Oslo, Bergen, Trondheim, Nord-Jæren, Tromsø, Kristiansand, Nedre Glomma m.fl.)
- 214,3 millioner kroner til bedre digital reiseplanlegging og billettkjøp
Luftfart:
- 4,9 milliarder kroner totalt
- 2,5 milliarder til kjøp av flyruter
- 1,9 milliarder til nye lufthavner i Bodø og Mo i Rana
- 50 millioner til lav- og nullutslippsluftfart
Takk for et engasjerende medlemsmøte
OFV er glade for at samferdselsministeren igjen tok turen til Wergelandsveien, og holdt et godt innlegg og en konstruktiv samtale om regjeringens prioriteringer. Vi ønsker også å rette en takk til våre medlemmer for kloke spørsmål og godt oppmøte.
– Vi setter stor pris på at statsråden prioriterer å møte våre medlemmer og lytte til deres erfaringer og spørsmål, sier Geir Inge Stokke, direktør i OFV.
