– Markedet beveger seg nærmere et normalår. Rentenedsettelser og økt kampanjeaktivitet har gjort det mer attraktivt for privatkunder å kjøpe fremfor å lease ny bil, sier Magnus Lundberg, salgssjef i OFV. Han peker på at næringsandelen falt til 35,2 prosent, en tydelig indikasjon på at rentekampanjene styrer kjøperne vekk fra leasing. Kampanjetrykket har vært særlig høyt i mellomklasse-SUV-segmentet, og konkurransen mellom importørene er merkbart skjerpet. Gjennomsnittsprisen for årets tre første kvartaler ligger på 571 000 kroner, opp fire prosent fra samme periode i 2024.
For varebiler peker pilene også oppover. Det ble registrert 7 065 nye varebiler i 3. kvartal – en økning på 1 326 biler fra i fjor. Den totale verdien steg til 5,2 milliarder kroner, og gjennomsnittsprisen økte kraftig til 747 839 kroner. Ifølge Lundberg velger bedrifter nå i større grad varebiler med høyere spesifikasjonsnivå og firehjulstrekk, som i år utgjør hele 62 prosent av nyregistreringene. Etter flere kvartaler med svak utvikling ser vi at markedet for varebiler tar seg opp igjen.
Selv om usikkerheten rundt fremtidige bilavgifter og elbilmoms fortsatt
preger bransjen, mener OFV at utviklingen peker i riktig retning. Stabil
politikk og forutsigbare rammebetingelser er avgjørende for å sikre videre
elektrifisering og opprettholde Norges posisjon som ledende elbilland.