Hopp til hovedinnhold

Avgiftskalkulator

Avgifts­kalkulator for bilkjøp

OFV Avgiftskalkulator for 2027

OFVs avgiftskalkulator gjør det enklere å beregne og forstå bilavgiftene. Ved å legge inn opplysninger om kjøretøyet får du en beregning av aktuelle avgifter og ser hvordan blant annet merverdiavgift, vekt og CO₂-utslipp påvirker den samlede avgiftsbelastningen. Kalkulatoren inneholder satsene for 2026 og er oppdatert med regjeringens forslag til endringer i Statsbudsjett for 2027.

Regjeringens forslag til Statsbudsjett for 2027 inneholdt disse endringene i bilavgiftene fra 1. januar 2027. Avgiftssystemet holdes likt med 2026, men inflasjonsjusteres. Elbiler får senket momsgrense til kr 150 000, noe som innebærer at alle elbiler i praksis blir dyrere neste år. En elbil som koster kr 300 000 og i dag er fritatt for moms, blir eksempelvis kr 37 500 dyrere neste år.


Foreslåtte endringer fra 1.1.2027 for personbiler:

  • Innslagspunktet for merverdiavgift (moms) på elbiler senkes fra kr 300 000 til kr 150 000. Det varsles samtidig at at det blir full merverdiavgift fra 1. januar 2028.
  • Grunnavgift vekt for alle personbiler uansett teknologi inflasjonsjusteres med 2,7 prosent.
  • Vektavgift for personbiler inflasjonsjusteres med 2,7 prosent. Innslagspunktene er som før, slik at det ikke skal betales avgift for de første 1200 kg, og at hver kg over 1200 nå får en avgift på kr 267 per kg
  • CO2-avgift for personbiler med forbrenningsmotor inflasjonsjusteres med 2,7 prosent. Innslagspunktene er som før, slik at det skal det betales avgift for hvert eneste gram CO2.


Foreslåtte endringer fra 1.1.2027 for varebiler klasse 2:

  • Vektavgift har samme innslagspunkt fra før, men justeres med 3,3%, slik at vekt opp til 1200 kg er fritatt for avgift, mens hver kg over 1200 kg får en avgift på kr 31 per kg.
  • CO2-avgiften for varebiler inflasjonsjusteres med 2,7 prosent. Innslagspunktene er som før.


Konsekvenser

Den store endringen i bilavgifter er endring av momsgrensen på elbiler fra 300 000 til 150 000 kr. Finansdepartementet har beregnet at denne endringen vil øke provenyet, det vil si statens inntekter med om lag kr 3,8 milliarder. Finansdepartementet regner ikke med noe merproveny fra andre endringer i engangsavgiften for personbiler med forbrenningsmotor i 2027, da disse kun er inflasjonsjustert.

Varebiler med forbrenningsmotor får endring i vektavgift på 3,3%, altså en høyere sats enn hva de andre avgiftene er inflasjonsjustert med. Dette gir en reell økning på omtrent 0,6 prosentpoeng utover prisjusteringen for vektdelen av avgiften på varebiler klasse 2.


Avgiftskalkulatoren er basert på data om egenvekt, CO2-utslipp, og MVA. Disse dataene er innhentet fra produsent/importør. Dette er eksempelverdier og kan derfor avvike fra verdier for et konkret kjøretøy. Avgiftene er basert på veiledene priser per dags dato i 2026, og veiledende pris er ikke korrigert for en evt. avgiftsøkning.

Vi bruker informasjonskapsler for å måle bruk av nettstedet og forbedre innholdet. Les mer i personvernerklæringen.