Tredje største bilsalgsåret i historien

Salget av nye personbiler gikk så det suste i 2017. Til sammen ble det registrert 158 650 nye personbiler, som gjør 2017 til det tredje største salgsåret i historien. Av disse var 33 080 nullutslippsbiler. Salget av dieselbiler fortsette å falle.

01.mars 2018

Bare i 1986 og 1985 har nybilsalget i Norge vært større, da med henholdsvis 167 352 og 159 079 solgte nye personbiler. Økningen i bilsalget er på 2,6 prosent i forhold til 2016.

Bare i 1986 og 1985 har nybilsalget i Norge vært større, da med henholdsvis 167 352 og 159 079 solgte nye personbiler. Økningen i bilsalget er på 2,6 prosent i forhold til 2016.

Salg av nullutslippsbiler skyter fart 

– OFVs prognose for bilsalget 2018 er satt til 157 700 personbiler, og innebærer at vi også i år vil få et høyt bilsalg. Det er all grunn til å tro at salget av nullutslippsbiler vil fortsette å øke også i 2018, ettersom det kommer flere modeller som både har lenger rekkevidde, passer inn i familiesegmentet og vil ligge på et prisnivå som passer for flere, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). – I 2017 ble det registrert 33 080 nye nullutslippsbiler, det er 20,9 prosent av nybilsalget. I tillegg til de nye nullutslippsbilene ble det bruktimportert 8 559 personbiler med nullutslipp i 2017, mange av dem så godt som helt nye. Det betyr at den norske personbilbestanden økte med mer enn 41 000 nullutslippsbiler i 2017, sier han. Videre ble det også registrert 917 nye og bruktimporterte elektriske varebiler i fjor. – Hvis veksten i salg av nye nullutslippsbiler blir slik vi tror, betyr det at andelen nye registrerte nullutslippsbiler i 2018 vil ligge på anslagsvis 25 prosent av det totale salget av nye personbiler. Da vil Norge fortsatt være helt i toppsjiktet i verden hva gjelder salg av nullutslippsbiler i forhold til totalt bilsalg, sier Solberg Thorsen.   Av en samlet norsk bilpark på rundt 2,7 millioner personbiler, utgjør rene elbiler drøyt 5 prosent, snaut 150.000.

Salg av dieselbiler faller 

Fokus på det grønne skiftet, strengere krav til utslipp og avgifter er trolig blant hovedårsakene til at salget av dieselbiler fortsetter å falle. – Tendensen er klar: Folk i Norge velger nå elbiler, hybrider og bensinbiler framfor diesel. I 2017 hadde 23,1 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mens tallet for 2016 var 30,8 prosent, sier Solberg Thorsen. Det er verdt å huske på at for bare fem år siden, i 2012, var dieselandelen på mer enn 64 prosent, så utviklingen mot mer miljøvennlige drivstoff har gått svært fort.

Flere hybrider 

I 2017 hadde personbilene med hybriddrift 31,3 prosent markedsandel. I 2016 var markedsandelen 24,5 prosent.

Totalt ble det registrert 49 736 biler med bensin/diesel-elektrisk hybriddrift i 2017. Det er 11 814 flere (+ 31,2 prosent) enn i 2016. I 2017 var 29 236 av personbilene med hybriddrift ladbare, det er 8573 flere (+ 43,9 prosent) enn i 2016.

Økt nybilsalg: Bra for trafikksikkerhet og miljøet 

Dagens og morgendagens biler nyter godt av bedre teknologi, er sikrere og har lavere utslipp enn eldre modeller. – Denne utviklingen vil bare øke, og dette er et gode både for trafikksikkerheten og miljøet. Derfor er det viktig å fornye bilparken raskest mulig. De store bilprodusentene, både innen personbiler og lastebiler, legger inn store ressurser for å bedre teknologien og bidra til lavere utslipp. Dette, i kombinasjon med en infrastruktur som også bygger på samspill med og mellom kjøretøy, vil være bra både for samfunnet og enkeltmennesket, sier Øyvind Solberg Thorsen.

CO2-utslippet går ned 

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i 2017 ble 82 g/km, det er 11 g/km lavere enn for 2016, og allerede langt under regjeringens målsetting om 85 gram i 2020. Det er liten tvil om at den norske satsingen på elbiler og hybrider har gitt meget gode resultater.

Alt om bilsalget i 2017 - se presentasjonen:

De 10 mest solgte bilene

På listen over de mest solgte personbilene dominerer bilene som kan gå på alternative drivstoff, som elbiler, ladbare hybrider eller hybrider.
  1. Volkswagen Golf (alle drivstoff)
  2. BMW i3 (elektrisitet og ladbar hybrid)
  3. Toyota Rav4 (hybrid og bensin)
  4. Tesla Model X (elektrisitet)
  5. Volkswagen Passat (ladbar hybrid, diesel, bensin)
  6. Mitsubishi Outlander PHEV (ladbar hybrid, diesel, bensin)
  7. Toyota Yaris (hybrid og bensin)
  8. Tesla Model S (elektrisitet)
  9. Skoda Octavia (diesel og bensin)
  10. Toyota C-HR (hybrid og bensin)

For detaljert oversikt over solgte kjøretøy i Norge i 2017, se «Bilsalget 2017» på www.ofvas.no

For ytterligere informasjon, kontakt: Direktør Øyvind Solberg Thorsen, mobil 959 26 018, eller på e-post: ost@ofv.no

Avdelingssjef Pål Bruhn, mobil 414 32 868, eller på e-post: pb@ofv.no,


Aktuelle saker