- Det kom en båt fra Amerika, og dette påvirker naturligvis marstallene. Det handler om Tesla som igjen er på banen med storleveranse til Norge, og dette gir utslag på tallene. Men uansett er det ingen tvil om at bilsalget er i en god periode, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Ni av ti nye biler er el og hybrid
Av nybilsalget totalt så langt i år, utgjør elbiler og ladbare hybrider 82 prosent. Og legges vanlige hybrider til, er andelen nesten 90 prosent.
- Dette er trolig den høyeste andelen vi har hatt noensinne, og for mars alene er samlet andel for denne type biler på samme nivå, altså rundt 90 prosent.
Utfra takten man ser i nybilsalget nå, og hvis den fortsetter, tror Solberg Thorsen at salget i 2021 kan ende opp på rundt 150.000 nye personbiler.
- Men sikre er vi aldri før vi ser tallene, sier han.
Solid økning i antall eierskifter
Også antall eierskifter har høy fart. Med 44.685 eierskifter i mars, var det en økning på 43 prosent i forhold til mars 2020. For første kvartal samlet, var økningen i eierskifter på 16,3 prosent sammenlignet med i fjor, som var et rekordår for antall eierskifter i Norge
Elbilsalget klart på topp
I mars ble det solgt 8618 elbiler, det er en økning på 23,7 prosent i forhold til mars i fjor. For første kvartal økte salget av elbiler med 17,2 prosent. Andelen av solgte elbiler i mars – sett i forhold til hele nybilsalget – utgjorde drøyt 56 prosent, en økning på litt over 2 prosent fra i fjor.
Salget av ladbare hybrider med bensinmotor var også i kraftig framgang i mars, med 4223 biler. Det er en økning på 86,5 prosent sammenlignet med samme måned i 2020.
- Den kraftige økningen i ladbare hybrider skyldes primært at det har kommet nye ladbare bilmodeller med vesentlig lenger elektrisk rekkevidde enn tidligere. Vi ser at mange nybilkjøpere velger en bil som fint kan kjøres elektrisk og utslippsfritt i det daglige, samtidig som den fungerer som en tradisjonell bensinbil på lange turer, sier Solberg Thorsen.
Dieselbilen mister betydning i markedet
Samtidig fortsetter salget av dieselbiler å falle kraftig: Kun 723 dieselbiler ble solgt i mars, noe som gir en nedgang på 42,2 prosent i mars, og for 1.kvartal var nedgangen samlet på 40 prosent målt mot 2020.
- Vi ser en tendens til at dieselbilene sakte, men sikkert mister sin betydning i markedet. Og salget av rene bensin og dieselbiler utgjorde kun 9,5 prosent av nybilsalget i mars, sier Solberg Thorsen. Det er en svært lav andel, og helt unikt sammenlignet med andre land.
Et nybilsalg på 15.321 nye personbiler i mars, er også godt over gjennomsnittet for mars de siste 10 årene, med 13.720 nye biler. Men rekordåret var 2019 med 18.375 nye biler solgt i mars måned.
Kraftig vekst i bruktimporten
Bruktimporten av biler økte kraftig i mars, da ble det bruktimportert 1397 biler. Det er godt over en dobling i forhold til mars 2020. For første kvartal har bruktimporten økt med 41,2 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Stadig flere el-varebiler
Også salget av elektriske varebiler begynner å skyte fart, og i mars var 17 prosent av alle nye varebiler elektriske. Det tilsvarer en dobling fra mars i fjor.
Se flere tall for bilsalget i mars her.
De fem mest solgte bilmerkene i mars 2021
1. Tesla | 2 181 |
2. Toyota | 1 536 |
3. Volvo | 1 438 |
4. Volkswagen | 1 313 |
5. BMW | 1 125 |
De ti mest solgt bilmodellene i mars 2021
1. Tesla Model 3 | 2 169 |
2. Toyota RAV | 908 |
3. Volkswagen ID.4 | 856 |
4. Volvo XC 40 | 791 |
5. Nissan Leaf | 637 |
6. Mercedes-Benz EQC | 589 |
7. Audi e-tron | 419 |
8. Polestar 2 | 396 |
9. BMW X1 | 364 |
10. MG ZS EV | 362 |