- Vi har mye til felles med våre nordiske naboer, men valget av nye biler er ganske ulikt. Mens 9 av 10 i Norge valgte ny elbil, valgte mer enn 5 av 10 elbil i Danmark i 2024. Der har de raskt fått god fart i elbilsalget. Hovedforklaringen i våre to land er lave avgifter og gode insentiver ved kjøp av elbil, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Elbilsalget faller når insentiver fjernes
I Sverige er situasjonen annerledes. Der fjernet de elbilinsentivene og senket drivstoffprisene. Også i Finland mangler insentiver ved kjøp av elbiler, nybilsalget falt og elbilandelen i 2024 endte på snaut 30 prosent.
- Nå ser vi resultatet. I Sverige falt elbilandelen merkbart, og i Finland har også elbilsalget avtatt. Erfaringene fra to av våre naboer bør være et klart signal til norske politikere, - det understreker viktigheten av å opprettholde insentivene og en stabil avgiftspolitikk dersom vi skal nå 2025-målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie, sier Solberg Thorsen.
Bedre tider kan gi fart i nybilsalget
Akkurat som i Norge, har også de andre nordiske landene hatt økonomiske utfordringer som har senket kjøpekraften og dermed påvirket nybilsalget.
- Selv om det er forskjeller mellom de nordiske naboene, kan vi slå fast at høye renter, inflasjon og kraftig prisstigning har gitt folk mindre å rutte med, noe næringslivet også i stor grad har merket. Nybilsalget er gjerne en slags temperaturmåler på folks økonomi. I gode tider kjøper vi flere nye biler enn når vi må prioritere strengere. Da beholder folk bilen de har lenger, og utsetter nybilkjøpet. Det er det ingen tvil om, sier han.
- Nå er det tegn til bedre økonomiske tider, blant annet som følge av at rentene skal ned. Sverige har allerede gjennomført flere rentesenkinger og de andre landene har planer for det samme. Det, i kombinasjon med insentiver ved elbilkjøp, vil trolig gi ny fart i nybilsalget. For Norges del tror vi at nybilsalget i 2025 ender på minst 135 000 nye personbiler, kanskje med elbilandel opp mot 96-97 prosent, sier Øyvind Solberg Thorsen.
2024 – dansk gjennombruddsår for elbilen
- Vi er meget tilfredse med at vi i Danmark klarte å holde et solid salgsnivå i 2024. Det viser at det fortsatt er en stor interesse for nye biler, og vi forventer at det fortsetter i 2025, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark, som mener at 2024 var et gjennombruddsår for elbiler i Danmark.
- Med en elbilandel på over 50 prosent, tar danskene for alvor elbilene til seg. Det er en positiv utvikling som vi forventer vil fortsette. For ikke å bremse denne utviklingen, må politikerne opprettholde gode rammevilkår og insentiver som gjør elbilen attraktiv for danskene, sier Rørvig.
Atypisk i Sverige – tro på 2025
- 2024 ga en nedgang i nybilregistreringene for alle biltyper i det svenske markedet. Registreringer av elbiler sank med 16 prosent, og endte med en andel på 35 prosent av markedet, men det var en økning i andelen for ulike bensinbiler og hybrider. Det er en atypisk utvikling i et skandinavisk perspektiv, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
- Nå er vi i 2025 og forventer en positiv vind over det svenske nybilmarkedet i og med at rentene er på vei ned og inflasjonen under kontroll. I Sverige utgjorde privatmarkedet 34 prosent av nybilregistreringene, og kanskje våger flere å åpne lommeboken i år, sier han.
- Elbilvekst i Finland krever politisk handling
Finland hadde i 2024 et nybilsalg som lå under gjennomsnittet og forventningene, men har forhåpninger til bedring i 2025.
- En av hovedårsakene til utfordringene var forbrukernes tillit til økonomien. I tillegg har forsinket effekt av fallende renter ikke påvirket statistikken positivt ennå. Det var i 2024 hele 15,4 prosent færre nye personbilregistreringer sammenlignet med fjoråret, selv om desember var en positiv måned, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i Value Clinic.
I Finland er nesten halvparten av registreringene gjort av bedrifter. Det er en klar trend at en større andel av nybilregistreringene med lavere eller nullutslipp kommer fra bedrifter, mens forbrukere foretrekker rimelige hybrider. Av alle nye registrerte personbiler var 20 prosent ladbare hybrider og 29,6 prosent elbiler.
Ifølge Teemu Rennola krever en vekst i Finlands lavutslippsbilpark rask politisk handling:
- Elektrifiseringen av Finlands bilpark avtok i 2024 som følge av mangelen på elbilsubsidier, for eksempel «opphuggingsbonusen», samt en fortsatt svekket økonomi. Fremtidige reduksjoner i utslipp fra bilparken krever ny politisk innsats ved kjøp av elbiler og en forbedring av økonomiske forhold.




Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon,
kontakt:
Norge: Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, 959 26 018, ost@ofv.no
Danmark: Mads
Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/
Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu
Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi