I Norge økte nybilsalget i august med drøyt 25 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, og endte med nesten 14 000 førstegangsregistrerte nye personbiler. I Sverige var økningen nesten seks prosent, mens den i Danmark økte med 1,5 prosent. I Finland slet bilforhandlerne - der falt nybilsalget med nesten 20 prosent i august.
Elektrisk vind over Danmark
- Selv om det fortsatt er langt igjen til den norske elbilandelen som i august landet på 97 prosent, ser vi at danskene for alvor kommer etter. Der var elbilandelen i august på hele 69 prosent, mens den i samme måned for bare tre år siden var under 20 prosent. Nå har elektrifiseringen i Danmark virkelig høy fart, og det er bra for det grønne skiftet, sier direktør Geir Inge Stokke i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Både i Finland og Sverige går elektrifiseringen adskillig saktere – der var elbilandelen i august henholdsvis 37 og 34 prosent. Men den har også der økt merkbart siden august 2022, da var elbilandelen for nye personbiler nesten 29 prosent i Sverige og 22 prosent i Finland.
Økonomisk optimisme
- Når nybilsalget her hjemme hadde solid økning i juli og dette fortsatte i august, så kan det tyde på en viss økonomisk optimisme blant folk. Bilsalget er en slags «temperaturmåler» på folks økonomi, og når mange realiserer sitt ønske om ny bil, så er det tegn på at mange opplever en lysning. Vi husker godt hvordan nybilsalget falt markant i takt med kraftig prisstigning og renter som skjøt i været, sier Stokke.
- Samtidig har vi fått signaler fra bilforhandlere om at det ikke er like stor kundepågang i bilbutikkene for tiden, så det blir spennende å se salgstallene for de kommende månedene.
Ved inngangen til september var den totale elbilandelen av nybilsalget i Norge så langt i år på 94,5 prosent. Og av samtlige nesten 14 000 nye personbiler i august, var det færre enn fem hundre ulike varianter av bensin- og dieselbiler.
Flere vil eie – ikke leie
Så langt i 2025 har andelen privatleasede biler i Norge en nedadgående trend. I januar var andelen 20 prosent, mens den ved utgangen av august var på rundt 16 prosent, viser OFVs tall.
- Nå vil flere eie bilen selv, ikke leie den. Mange bilforhandlere har gode kampanjer med svært lav rente, og enkelte tilbyr til og med null rente. Dette har gjort det lettere, billigere og dermed mer attraktivt for mange å kjøpe sin egen bil fremfor å lease den, sier Geir Inge Stokke.
Mindre og rimeligere biler
Det norske nybilsalget har nå to retninger: De som velger de klassiske merkene, og de som velger helt nye merker og modeller. Men begge retninger preges samtidig av at nybilkjøperne fortsetter å velge mindre og rimeligere biler enn for få år siden da rentenivået var betydelig lavere.
Privatleasing øker i Sverige
Den positive utviklingen i salget av nye personbiler fortsatte også i Sverige i august, med totalt 5,9 prosent flere registreringer. Av disse, økte antallet registrert på privatpersoner med 13 prosent sammenlignet med august 2024.
- Flere velger nå privatleasing, som utgjorde 54 prosent i august – opp fra 42 prosent i samme periode i fjor. Kombinasjonen av gode tilbud, en mer aggressiv restverdi og lavere renter, gjør nybilkjøp attraktivt, sier markedssjef Andreé Peters i bilstatistik.se.
I Sverige økte andelen ladbare bensinhybrider registrert på privatpersoner i august, mens andelen elbiler gikk ned.
Fortsatt usikkerhet rundt danske bilavgifter
Dansk nybilsalg av personbiler var stabilt i august, og økte med 1,5 prosent sammenlignet med august 2024. Men elbilandelen har en tydelig økning, og var førstevalget for nesten 7 av 10 danske nybilkjøpere. Den videre utviklingen er imidlertid preget av stor usikkerhet, ettersom en politisk avklaring om bilavgifter fortsatt ikke er klar.
- Mangelen på avklaring skaper uro blant både forbrukere og i bransjen, og rammer et ellers velfungerende marked unødvendig hardt. Vi er glade for at ministeren vil opprettholde støtten til den grønne omstillingen, men det trengs handling nå. Bransjen og forbrukerne er ikke tjent med usikkerhet, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
Tungt i Finland
- August var en skuffelse for det finske personbilmarkedet, og antall nybilregistreringer falt radikalt med nesten 20 prosent fra året før. Elbilandelen er fortsatt i sterk utvikling, og sikret en markedsandel på 37 prosent, sier adm. direktør Teemu Rennola i Value Clinic. Han sier videre at den finske prognosen fortsatt er rundt 70 000 nye personbiler for 2025, noe lavere enn i 2024.
Nybilsalget i Norden i august 2025 sammenlignet med 2024
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark, Sverige og Finland i august 2025 sammenlignet med 2024, og andel elbiler.

.
.


.
.
Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Geir Inge Stokke, direktør OFV, 971 71 910 gis@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi