Det ble registrert rundt 57 000 nye personbiler i Norden i oktober. Danmark hadde den sterkeste veksten, mens også Finland økte noe. I Norge og Sverige gikk salget svakt tilbake sammenlignet med samme måned i fjor.
Elbilandelen i nybilsalget holder seg rekordhøy i hele Norden. Norge ligger fortsatt helt i toppen med nær 100 prosent elbiler blant nye personbiler, mens Danmark følger etter med over 70 prosent. I Sverige og Finland ligger andelen på rundt 36 prosent – et tydelig tegn på at elektrifiseringen har godt fotfeste i hele regionen.
– Etter måneder med høy fart er det naturlig med en liten utflating i Norge. Oktober er historisk sett også en roligere måned i nybilsalget her hjemme. Samtidig viser tallene at både Danmark og Finland har god fremgang. Det vitner om et stabilt nordisk bilmarked med høy fart innen elektrifiseringen, sier Geir Inge Stokke, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Forventer økt aktivitet de neste månedene i Norge
I Norge ble det registrert 11 138 nye personbiler i oktober – 3,6 prosent færre enn samme måned i fjor. Etter ti måneder er nybilsalget opp 20,4 prosent, med 124 463 biler registrert hittil i år. Elbilandelen i nybilsalget holder seg i oktober på 97,4 prosent.
– Norge er i praksis i mål med at alle nye biler er elektriske, selv om vi fortsatt har en vei å gå når det gjelder den totale bilparken. Mange følger nå nøye med på Stortingets behandling av regjeringens forslag om å redusere innslagspunktet for merverdiavgift på elbiler til 300 000 kroner. Danmark har nå fått forutsigbarhet etter at avgiftsøkningen i 2026 ble avlyst, og slike avklaringer betyr mye for markedene over tid. I Norge venter vi fortsatt på Stortingets behandling, og avklaringer rundt avgiftsnivået vil være viktig for utviklingen fremover, sier Stokke.
Den norske bilbransjen signaliserer allerede økt aktivitet, blant annet fordi flere ønsker å sikre seg en elbil før den varslede avgiftsendringen etter planen trer i kraft 1. januar 2026.
– Vi forventer derfor å se utslag på registreringsstatistikken de kommende månedene, sier Stokke.
Blant toppmodellene dominerer Tesla Model Y, Volvo EX40 og Volkswagen ID.7 på listen over norske nybilregistreringer, mens BYD Sealion 7 markerer et tydelig kinesisk innslag.
Stabilt rekordnivå i Danmark
Danmark hadde den sterkeste veksten i Norden i oktober, med 16 156 nyregistrerte personbiler – en solid økning fra i fjor. Elbilandelen ligger fortsatt på rekordnivå, med over 70 prosent av nye personbiler som helelektriske.
Samtidig har avlysningen av den planlagte avgiftsøkningen på elbiler i 2026 i forslaget til dansk finanslov gitt bilmarkedet økt klarhet i hva som gjelder fremover. Endringen skaper forutsigbarhet, selv om effekten først forventes å slå inn i tiden som kommer.
– De nordiske salgstallene er generelt svært stabile, også når vi ser over en lengre periode, og det er positivt. Et stabilt marked skaper et godt grunnlag for utskifting av bilparken på tvers av de nordiske landene og den grønne omstillingen av veitrafikken, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
– Elbilandelen har økt kraftig i Danmark de siste årene, og forslaget til finanslov, som nå har avlyst de planlagte avgiftsøkningene på elbiler i 2026, vil sikre at utviklingen fortsetter i tiden fremover. Det betyr at vi forventer at det allerede i 2027 vil rulle én million elbiler på danske veier. Det er positivt for den grønne omstillingen, fordi elbiler i stor grad bidrar til at Danmark når sine klimamål, sier Rørvig.
Toppmodellene i oktober var Skoda Elroq, Skoda Enyaq iV og Volkswagen ID.4 – alle helelektriske.
Nedgang i det svenske totalmarkedet, men privatmarkedet tar seg opp
Sverige opplevde en liten nedgang i nybilsalget i oktober, med 23 805 nye personbiler, som er 3,9 prosent færre enn i fjor. Elbilandelen i nybilsalget var 36,6 prosent, litt lavere enn i september og omtrent på nivå med fjoråret.
Samtidig øker privatmarkedet. Flere biler ble registrert på privatpersoner, og privatleasing fortsetter å vokse kraftig.
– Vi ser et lite “hakk i plata” for nybilsalget i Sverige nå i oktober. Andelen biler registrert på forhandlere gikk ned med fire prosentpoeng, mens andelen registrert på privatpersoner økte til over 40 prosent. Det styrker trenden om at privatmarkedet er i ferd med å ta seg opp igjen, sier Andrée Peters, markedssjef i bilstatistik.se.
– Over halvparten av bilene som ble registrert på privatpersoner er privatleaset, en økning på ti prosent fra samme periode i fjor. For andre måned på rad ser vi også en oppgang i salget av lette varebiler – en positiv utvikling som vi håper fortsetter, sier Peters.
Volvo holder posisjonen i hjemmemarkedet med XC60 og EX40 på topp.
Moderat vekst i Finland i oktober, men nybilsalget ligger fortsatt under fjoråret
I Finland ble det registrert 6 217 nye personbiler i oktober, en økning på 4,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Elbilandelen i nybilsalget steg til 35,8 prosent, mens elbilandelen i den finske bilparken totalt nå er 5,8 prosent – 45 prosent høyere enn i oktober 2024.
Selv om oktober viste en liten økning sammenlignet med fjoråret, ligger det samlede personbilsalget hittil i år fortsatt noe lavere.
– Salget har vært på en jevn oppadgående trend for alle kjøretøygrupper siden august, og det kan tyde på vekst neste år. Foreløpig ser veksten ut til å forbli moderat, og videre utvikling vil avhenge av forbrukertillit og den generelle økonomien. Så langt i år er det bare varebilregistreringene som viser vekst, mens personbiler ligger noen prosent under fjoråret, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i ValueClinic.
Toyota holder seg fortsatt på topp i Finland med Yaris Cross, Corolla og Yaris.
Flere elbiler i den nordiske bilparken
Elbilandelen i bilparkene vokser raskt i hele Norden. Norge ligger fortsatt klart i tet, med over 31 prosent elektrisk andel av bilparken. I Danmark har andelen økt kraftig det siste året til 17,5 prosent, mens Sverige og Finland følger etter med henholdsvis drøyt åtte og nær seks prosent.
– Norden har kommet langt i elektrifiseringen. Nå gjelder det å holde trykket oppe slik at utviklingen fortsetter, også for varebiler og tungtransport. Det er avgjørende for å nå nullutslippsmålet, sier Geir Inge Stokke i OFV.
Nybilsalget i Norden i oktober 2025 sammenlignet med 2024
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark, Sverige og Finland i oktober 2025 sammenlignet med 2024, og andel elbiler.

.
.

.
.

Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Geir Inge Stokke, direktør OFV, 971 71 910 gis@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi