Elbiler får senket momsgrense til kr 300 000, noe som innebærer at alle elbiler i praksis blir dyrere neste år. En elbil som koster kr 500 000 og i dag er fritatt for moms, blir eksempelvis kr 50 000 dyrere neste år.
Her finner du OFVs Avgiftskalkulator for 2026
Endringer fra 1.1.2026 for personbiler:
- Innslagspunktet for merverdiavgift (moms) på elbiler senkes fra kr 500 000 til kr 300 000. Det varsles samtidig at det blir full merverdiavgift fra 1. januar 2027.
- Grunnavgift vekt for alle personbiler uansett teknologi inflasjonsjusteres med 2,2 prosent.
- Vektavgift for personbiler med forbrenningsmotor forenkles slik at det ikke skal betales avgift for de første 1200 kg (i dag er grensen første 500 kg), og at hver kg over 1200 får en avgift på kr 260 per kg (i dag er det flere intervaller med ulike satser)
- CO2-avgift for personbiler med forbrenningsmotor forenkles også. Det blir ikke lenger fradrag for et CO2-utslipp under 60 km/kg, nå skal det betales avgift for hvert eneste gram CO2. Innslagspunktene for intervallene endres også. I praksis vil endringene bety økt avgift for CO2 for alle personbiler med forbrenningsmotor.
- NOx-avgiften fjernes fordi nye biler med forbrenningsmotor har svært lave utslipp av NOx, og at denne avgiftskomponenten derfor betyr svært lite for den totale engangsavgiften.
Endringer fra 1.1.2026 for varebiler klasse 2:
- Også varebilavgiftene forenkles og skilles tydeligere fra personbilavgiftene.
- Vektavgift for varebiler, er i dag 20 prosent av personbilenes vektavgift, får egen sats og intervall neste år. Vekt opp til 1200 kg er fritatt for avgift, mens hver kg over 1200 kg får en avgift på kr 30 per kg.
- CO2-avgiften for varebiler forenkles fra fire intervaller til tre intervaller, samtidig som satsene økes. Det betyr at CO2-avgiften for varebiler med forbrenningsmotor øker neste år.
Her finner du OFVs Avgiftskalkulator for 2026
Konsekvenser
Bilavgiftene for både personbiler og varebiler øker i 2026. Finansdepartementet har beregnet at senking av momsgrensen for elbiler til kr 300 000 vil øke provenyet, det vil si statens inntekter med om lag kr 5 milliarder. Øvrige endringer av engangsavgiften for personbiler med forbrenningsmotor vil bety et merproveny på om lag kr 100 millioner. At summen er så lav, skyldes at bensin- og dieselbiler, hybrider og ladbare hybrider blir enda dyrere, og det antas at nesten ingen vil kjøpe disse bilene i 2026.
For varebilene vil avgiftsendringene antakeligvis bidra til at elektriske varebiler blir mer konkurransedyktige, da varebiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på kr 8 000 til 16 000 ifølge Finansdepartementet.