1986 har lenge vært tidenes rekordår i Norge med 167 352 førstegangsregistrerte nye personbiler, men i 2021 ble rekorden slått med 8 924 flere nye biler. I tillegg til 176 276 nye personbiler i 2021, kommer også 18 283 bruktimporterte, til sammen 194 559 førstegangsregistrerte personbiler – også en historisk rekord.
Bilsalget pr måned i 1986 og 2021
Nærmer seg 20 prosent elbiler
- Få hadde sett for seg at 2021 skulle bli et rekordår for nybilsalget i Norge. Og ikke noe land i verden har hatt en slik vekst i elbilsalget som Norge. Med den registreringstakten vi ser nå, og en andel på 64,5 prosent nye elektriske personbiler i 2021, kan vi kanskje allerede i mars ha en halv million elbiler totalt i den norske bilparken. Da begynner vi å nærme oss 20 prosent av totalt 2,8 millioner personbiler. Det er ganske formidabelt, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Nye personbiler i 2021 – andel pr. drivstoff
The long goodbye: Diesel- og bensinbiler
- Samtidig har vi i 2021 sett ca. 100 000 eldre biler med bensin- eller dieselmotor forsvinne ut av bestanden, mens mer enn 100 000 elbiler har kommet til. Det peker retningen for fremtiden, der diesel- og bensinbiler langsomt er på vei ut, sier han.
Gjennomsnittsalderen for personbiler som vrakes i Norge er 20 år, men snittalderen på samtlige norske personbiler er 10,5 år. Det betyr også at selv om elbilandelen i totalbestanden øker, vil det fortsatt gå mange år før hele bilparken er fullstendig dominert av nullutslippsbiler.
Nesten ni av ti nye biler har ledning
Til tross for at pandemien rammet bilindustrien med delemangel og produksjonsutfordringer, så ikke nybilsalget helt svart ut i begynnelsen av 2021. Men mange fryktet tunge tider da nye pandemibølger igjen snudde samfunnet opp ned. Likevel gikk det motsatt vei: Farten i nybilsalget holdt seg på et høyt nivå i Norge, og 2021 ble det nye rekordåret. Legges ladbare hybrider til antall rene elbiler, hadde nesten ni av ti nye personbiler ledning.
El, SUV og 4x4
- De tre ordene elbil, SUV og firehjulstrekk gir en kort oppsummering av hva slags nye biler veldig mange nordmenn vil ha. Aller helst i kombinasjon, sier Solberg Thorsen.
- På grunn av topografi og sesongvariasjoner, ønsker mange firehjulstrekk. Men det handler også om at svært mange nye elbilmodeller kommer med kombinasjonen el, 4x4 og som SUV-varianter. I tillegg har mange av disse et prisnivå, utstyr og en størrelse som passer for mange.
Mens 26,4 prosent av nye personbiler i 2011 hadde firehjulsdrift, var tallet i 2021 54,4 prosent. Og pilen peker oppover. I antall hadde 95 915 nye personbiler firehjulstrekk i 2021, og av disse var 54 211 elbiler – en andel på 56,5 prosent. Andelen nye elektriske biler med firehjulstrekk har økt med 33,9 prosent sett i forhold til 2020.
2021 – et spesielt bilår
- Tradisjonelle bilmerker har godt feste i Norge, mens det er merkbar vekst i merker og modeller fra både amerikanske og asiatiske bilprodusenter, ikke minst kinesiske. En rekke av de bilmodellene som nå topper salgs- og bestillingslister fantes ikke i Norge for ett år siden, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- 2021 har vært et svært spesielt år i norsk bilhistorie. Vi ser et klart skifte mot nullutslipp for nye personbiler. I tillegg bestiller og kjøper stadig flere biler på nett som de aldri har prøvd eller sittet i, og asiatiske bilprodusenter møter enda større interesse hos norske bilkjøpere enn tidligere, sier han.
De 10 mest solgte bilmerkene i 2021 – antall:
De 10 mest solgte bilmodellene i 2021 – antall:
Ny rekord i antall eierskifter
Det var ikke bare nybilsalget som nådde nye høyder i 2021, også antall eierskifter økte noe sammenlignet med fjoråret, som hadde tidenes høyeste bruktbilsalg. Økningen i 2021 var på 1,6 prosent, og totalt ble det 527 799 eierskifter i fjor. Den mest kjøpte bruktbilen i 2021 var Volkswagen Golf, der hele 30 250 biler fikk ny eier.
Bruktimport og elbiler
Antall bruktimporterte personbiler i 2021 økte med 48 prosent sammenlignet med fjoråret, og endte på 18 283. Av disse var 10 472 elbiler, det tilsvarer en andel på 57,3 prosent. Antall bruktimporterte elbiler i 2021 sammenlignet med 2020 økte med hele 93 prosent.
- Et så stort antall kan tyde på at mange i stedet for å vente på en helt ny bil levert i Norge, har valgt en bruktimportert for å få bilen raskt. Ofte er dette nesten helt nye biler, sier Solberg Thorsen.
De 10 mest bruktimporterte bilmodellene i 2021
Flere varebiler – også elektriske
Totalt ble det registrert 34 026 nye varebiler i Norge i 2021. Det er 6,2 prosent flere enn året før, og dieselvarebiler utgjør det store flertallet, med 26 162 varebiler. Men det blir også stadig flere el-varebiler, og det ble registrert 5425 i 2021, en økning på hele 122 prosent. Selv om økningen var stor, er det fortsatt langt igjen til vi når Stortingets 2025-mål om bare nullutslippvarebiler i 2025.
Les alt om bilsalget i 2021 her.
Se OFVs presentasjon fra Bilåret 2021 her
Read this press release in English
Kilde alle tall: OFV Statistikk