2020 var det første året da den nye WLTP-målemetoden for utslipp for nye personbiler ble benyttet. Frem til da var det NEDC-metoden som ble benyttet. Overgangen medførte at de fleste biler fikk et høyere CO2-utslippstall. Nå er tallene for 2021 og fram til inneværende måned i 2022 tilgjengelige, og vil bli fortløpende oppdatert.
For varebiler ble målemetoden WLTP tatt i bruk fra og med 1. januar 2021.
CO2-utslipp for nye personbiler i 2021 og i 2020
Utslippet har gått ned
På grunn av den store økningen i salget av elbiler og ladbare hybrider, har det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler gått kraftig ned.
CO2-utslipp. Nye personbiler, jan–feb 2022 og 2021
Gjennomsnitt for nye biler
I hovedtallene som presenteres på ofv.no, vises gjennomsnittlig CO2-utslipp for førstegangsregistrerte nye personbiler totalt, og fordelt på drivstoff (bensin- og dieselmotor, inkludert hybrider og ladehybrider).
For varebiler klasse 2 vises gjennomsnittlig utslipp totalt, ikke per drivstoff. Tallene relateres til samme periode i året før, slik at man kan se utviklingen.
CO2-utslipp. Varebiler kl 2. Jan-feb 2022 og 2021
Ønsker du egne rapporter?
I tillegg til oppdaterte hovedtall for gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler og varebiler, har OFV tilgjengelige tall for alle merker og modeller - også bakover i tid - slik at man se utviklingen fram til i dag. Dette kan bestilles som egne rapporter mot en kostnad.
Ønsker du for eksempel en oversikt over utviklingen for ett bestemt eller flere utvalgte bilmerker og modeller over tid, kan OFV lage spesialsydde rapporter som viser dette. Ta kontakt med oss på følgende e-postadresse: firmapost@ofv.no