Nybilsalget i Norge i juli endte med 9 565 førstegangsregistrerte nye personbiler, en økning på hele 48,2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. En markant økning, selv om julitallene i fjor var lave. I Danmark var økningen på hele 20 prosent, i Sverige 9,1 prosent, mens Finland hadde en økning på 4,6 prosent.
Fart i den nordiske elbilveksten
Norge er fortsatt suveren leder i elektrifisering av personbilparken, og hele 97,2 prosent av alle nye personbiler i juli var elektriske. Nå har også Danmark og Finland fått solid fart på salget av nye elbiler, og i Danmark var elbilandelen i juli 67,2 prosent, mot drøyt 51 prosent i juli i fjor. Finnenes elbilandel i juli endte på 36,3 prosent, opp fra fjorårets 25,8 prosent. I Sverige var elbilandelen i juli 35,6 prosent, mot snaut 34 prosent i juli 2024.
Optimisme i markedet
- Juli er ofte en stille måned i bilforretningene. Men i år var mange hos forhandlere for å hente ut sin nye bil, og vi aner en optimisme i markedet. At det kan komme enda en rentesenkning, i kombinasjon med mange pågående kampanjer og et bredt bilutvalg til gode priser, har fått mange til å realisere bilønsket sitt nå, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Samtidig er atskillige av de nye personbilene som ble registrert i juli bestilt for lenge siden, men ble utlevert i feriemåneden. For det er fortsatt ventetid på mange bilmodeller.
- Med dagens fart i nybilsalget ligger vi godt an i forhold til vår prognose på mellom 140 000 – 150 000 nye personbiler i 2025. Får vi et nytt rentekutt vil det kunne bidra positivt, sier Solberg Thorsen.
Norge alene om Tesla på modelltoppen
Registreringstallene tyder på at det også ellers i Norden er en økende økonomisk optimisme. Men listen over solgte bilmodeller viser tydelig at vi gjør ulike valg i Norden. Mens hele Topp 10 listen for modeller i Norge i juli var elbiler, har både Danmark, Sverige og Finland en betydelig andel forskjellige bensin-, diesel- og hybridbiler på sine lister. Én ting skiller spesielt Norge fra våre naboland: Her hjemme tok Tesla Model Y en klar førsteplass på Topp 10 listen for modeller, mens hverken Danmark, Sverige eller Finland hadde Tesla blant de ti mest solgte bilmodellene og merkene.
- Tesla-salget holder seg ikke like godt i andre land, ei heller i resten av Norden. Det kan skyldes at Tesla ikke oppleves som like overlegen eller konkurransedyktig som før. Det har kommet mange nye bilmodeller på markedet som er svært konkurransedyktige både på pris og teknologi. Flere journalister oppfatter at Tesla ikke lenger har et teknologisk forsprang, og at både kinesiske og europeiske bilmodeller teknologisk er minst like langt fremme. Det kan ha en innvirkning på salget i andre land, der elbilpenetrasjonen ikke har kommet like langt som i Norge, og erfaringene med elbiler i praksis ikke er like utbredt, sier Solberg Thorsen.
Etterlyser avgifts-avklaring i Danmark
I Danmark er det glede over en økning i nybilsalget i juli på 20 prosent, og at elektrifiseringen fortsetter å skyte fart. Men det er usikkerhet rundt hva som skjer med danske bilavgifter og prissetting neste år.
- Økningen i nybilsalget i de nordiske landene i juli vitner om sterke bilmarkeder. At både Danmark, Norge, Sverige og Finland har vekst i nybilregistreringene, sender et klart signal om en stor interesse for nye biler, også i sommermånedene, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark. Han peker på at elbilandelen stiger i alle de nordiske landene, men at det fortsatt er tydelige forskjeller i hvor stor andel elbilene utgjør av nyregistreringene.
- Det avspeiler, at nasjonale rammevilkår og insentiver spiller en avgjørende rolle. Hvis utviklingen skal fortsette i Danmark, er det viktig at det snart blir klarhet i hvordan bilavgiftene vil utvikle seg, og at det lages et langsiktig og enkelt system som fastholder insitamentet til å velge grønt, sier Rørvig.
Tro på økonomien i Sverige
Også i Sverige øker troen på bedre økonomiske tider – noe som kan prege både nybilsalget og folks vilje til å bruke mer penger enn tidligere. Dette måles jevnlig i den svenske «Konjunkturbarometern».
- Troen på at økonomien kan bedre seg steg kraftig blant svenske husholdninger i juli, og hadde den nest største økningen siden 1996. Samme trend ser vi i registreringsstatistikken for juli, der antall nye personbiler registrert på privatpersoner økte med 25 prosent sammenlignet med fjoråret, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
Nybilsalget i Norden i juli 2025 sammenlignet med 2024
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark, Sverige og Finland i juli 2025 sammenlignet med 2024, og andel elbiler.



Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, 959 26 018, ost@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi