Sammenlignet med fjoråret, økte det nordiske salget av førstegangsregistrerte nye personbiler i september med over 30 prosent i Finland, snaut 14 prosent i Danmark og over 10 prosent i Norge. I Sverige falt det med drøyt to prosent.
Ny norsk elbilrekord i september
September ga Norge enda en gang «all time high», med en elbilandel på 98,3 prosent av alle førstegangsregistrerte nye personbiler. Etter årets første ni måneder ligger den norske elbilandelen nå på 95 prosent.
- Norge er så godt som i mål med at 100 prosent av nybilsalget for personbiler skal være nullutslippsbiler. Salg av rene bensin- og dieselbiler er i ferd med å nulles ut. Nå blir det viktig å få varebilene og lastebilene inn i samme retning. Der er det fortsatt et godt stykke å gå, sier direktør Geir Inge Stokke i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Trenger en nyere bilpark
- Vi ser rimelig god fart i nybilsalget, og fortsetter dagens tempo ligger vi an til å nå OFVs prognose på rundt 150 000 nye personbiler i 2025. Det betyr at vi nærmer oss et «normalnivå», sier Stokke. Han peker på at lysning i økonomien kombinert med atskillige kampanjer med prisgunstige tilbud, trekker folk til bilbutikkene.
- Nå er det kjøpers marked, og mange ser muligheten til å realisere sitt nybilønske. Alt som bidrar til en nyere, bedre og tryggere bilpark er noe vi som samfunn bør glede oss over. For vi har i gjennomsnitt en gammel bilpark, og det er ikke bra for noen, sier Stokke.
Spenning rundt statsbudsjettet
Onsdag 15. oktober legger regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett. Det knytter seg blant annet spenning til om regjeringen og Stortinget vil holde innslagspunktet for merverdiavgift på elbiler på 500 000 kroner ut neste år.
- Vi er naturligvis spente på om det kommer avgiftsendringer i budsjettforslaget som vil påvirke nybilsalget negativt. Selv om nesten alle nye personbiler nå er elektriske, er det viktig å opprettholde incentiver som gjør at denne utviklingen kan fortsette også i 2026, og ikke bremser eller stopper opp, slik vi har sett i Sverige etter at incentiver ble fjernet, sier Geir Inge Stokke.
- Trenger handling i Danmark nå
Veksten i det danske bilsalget i september viser tydelig den store interessen for nye biler, spesielt for elektriske modeller.
- Det har ført til flere grønne rekorder, inkludert en elektrisk andel på over 70 prosent blant alle nye personbiler i september. Dette er ikke bare en positiv utvikling for bransjen, men også en nøkkel til å redusere CO₂-utslippene i Danmark. Det er en utvikling vi bør opprettholde, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
Sverige lå foran Danmark i antall nye elbiler i 2023, men nå er situasjonen snudd på hodet – etter at Sverige fjernet incentiver ved elbilkjøp. I Danmark venter man fortsatt på myndighetenes avklaringer rundt økonomiske incentiver ved kjøp av ny elbil.
- Finansministerens uttalelse er positiv, men krever at det snart tas en beslutning om bilavgifter. En grønn bilfremtid sikres ved å gjøre valget av elbiler permanent attraktivt. Tiden er knapp, og det trengs handling nå. Uten sterke insentiver forventer vi en nedbremsing i antallet elbiler – noe som ikke er i tråd med politikernes grønne ambisjoner, sier Mads Rørvig.
Ladbare hybrider opp – elbiler ned i Sverige
Selv om salget av nye personbiler i Sverige gikk litt ned i september sammenlignet med fjoråret, var det en økning på fem prosent i antall nye biler registrert på privatpersoner. Flere vil nå altså eie bilen selv.
- Å vente på en bedre renteavtale på privatleasing eller lån, er kanskje ikke lenger et argument for å ikke gå til bilforhandleren, nå som den svenske styringsrenten ble senket nok en gang i september til 1,75 prosent. Et nivå som ekspertene tror vil vedvare lenge, sier markedssjef Andreé Peters i bilstatistik.se.
I Sverige økte antall ladbare hybrider med hele 47 prosent i september sammenlignet med 2024, mens nye elbiler sank markant både i antall og andel. Nedgangen i antall var på rundt 17 prosent.
Tror på finsk vekst i nybilsalget
Etter nedgang i august, økte det finske salget av nye personbiler merkbart i september. I antall var økningen på hele 30 prosent sammenlignet med fjoråret. Veksten forklares imidlertid av en usedvanlig svak sammenligningsperiode, som var forårsaket av en økt merverdiavgift.
- I Finland begynte registreringene å vokse som forventet i løpet av september, og den totale veksten i tredje kvartal var 2,1 prosent for personbiler. Dette gir et godt grunnlag for et positivt fjerde kvartal og en sterk avslutning på året, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i Value Clinic.
- Elektriske løsninger fortsetter å drive veksten i personbilmarkedet, og neste års vekst i personbilregistreringer vil i stor grad avhenge av hvordan forbrukernes tillit til økonomien utvikler seg, og om moderat prisede elbiler kommer inn på markedet, sier Rennola.
.



Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Geir Inge Stokke, direktør OFV, 971 71 910 gis@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi