OFVs Kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst

Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.

02.okt. 2025

OFV Kostnader ved bilhold 2025 ble lansert 2. oktober. Den viser at bilhold i Norge blir stadig dyrere, men at elbilen holder stand som det billigste alternativet

Økte renter, dyrere forsikring, høyere vedlikeholdskostnader og to runder med økte bilavgifter – ved årsskiftet og 1. april – har bidratt til at kostnadene stiger for de fleste bileiere, uavhengig av drivlinje.

Til tross for kostnadsveksten viser årets kalkyle at elbilen fremdeles er det mest økonomiske valget for norske bilkjøpere. I flere prisklasser kan elbil-eiere spare titusener av kroner årlig sammenlignet med dem som kjøper bensin- eller dieselbil.

– Å eie bil i Norge er dyrt. Kostnadene har økt for de fleste elementene som inngår i bilholdet, men elbilene holder stand som det rimeligste alternativet i alle prisgrupper, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.

Kostnader per år, elbil i tre prisklasser, kjørelengde 15 000 km per år:

Dyrere drivlinjer med forbrenningsmotor

Rapporten viser at avgiftsøkningene i januar og april 2025 har rammet biler med forbrenningsmotor spesielt hardt. Både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler fikk høyere engangsavgifter, samtidig som listeprisene steg. Dette kommer på toppen av et fortsatt høyt rentenivå, som gjør billån dyrere.

Elbilene har på sin side hatt prisnedgang i flere segmenter, og tilbudet av rimeligere elbiler har vokst. Samtidig har bilmarkedet gått fra å være et selgers marked til et kjøpers marked, med kampanjer og rabatter som bidrar til lavere innstegspriser.

– Avgiftene på bensin-, diesel- og ladbare hybrider har skutt i været de siste årene. Det gjør at flere nybilkjøpere ser at slike biler rett og slett ikke er innenfor økonomisk rekkevidde, sier Stokke.


Kostnadssammenligning, bilpris kr 550 000, med kjørelengde 15 000 km per år:


Tydelige forskjeller i kroner og øre

Forskjellene mellom elbil og bensinbil er markante i årets kalkyle. For mange bileiere kan drivlinjevalget bety flere tusenlapper spart – hver måned.

En elbil til 350 000 kr koster rundt 99 000 kr i året ved 15 000 km kjørelengde.
En bensinbil i samme prisklasse koster ca. 113 000 kr – nesten 14 000 kr mer per år.

I premiumklassen er gapet enda større:
En elbil til 1 000 000 kr koster rundt 229 000 kr per år, mens en bensinbil til samme pris ligger på ca. 254 000 kr, over 25 000 kr mer.

– Mange undervurderer den skjulte kostnaden som er størst av alt: verditapet. Det utgjør ofte 35–50 prosent av de totale årlige kostnadene, sier Stokke.

Endret kjøpsmønster og bilmarked

Årets kalkyle synliggjør også hvordan utvalget av bilmodeller har endret seg. I enkelte av de laveste prissegmentene finnes det knapt ladbare hybrider eller dieselbiler igjen.

Samtidig har elbilutvalget vokst – særlig i de rimeligere segmentene – og stadig flere modeller leveres med lang rekkevidde og hurtiglading. Denne utviklingen gjør elbilen til et mer naturlig valg for mange bilkjøpere, også de som tidligere var skeptiske.

– Stortinget og regjeringen er svært opptatt av at Norge skal bli et elbilland, og vi ser nå at det nærmest ikke finnes rimelige dieselbiler eller ladbare hybrider igjen i enkelte prissegmenter. For bilkjøpere betyr det at elbil ofte er det mest realistiske og økonomiske valget, sier Stokke.

Renter, forsikring og vedlikehold trekker opp

OFV minner om at det ikke bare er kjøpsprisen som avgjør bilens kostnad. Høye renter og økte forsikringspremier, særlig for elbiler med høye reparasjonskostnader, utgjør en betydelig del av regnestykket. Dekk og vedlikehold har også blitt dyrere.

– Lånefinansierer du bilen, betyr renten svært mye for totalkostnaden. Det er stor forskjell på et billån til 9 prosent rente og en kampanjerente på 1,5 prosent. Vi anbefaler å sjekke forsikringspremien hos flere selskaper før kjøp – det kan være mye å spare, sier Stokke.


Kostnadsfordeling for bilhold, nybilpris elektrisitet kr 750 000, 15 000 km per år:

Bestill publikasjonen som pdf for kr 1380 kr

Fakta om kalkylen

– Utgitt årlig siden 1977.
– Viser kostnader for fire drivlinjer: bensin, diesel, ladbar hybrid og elbil.
– Seks prisklasser: 350 000 – 1 500 000 kroner.
– Beregningene gjelder tre kjørelengder: 15 000, 20 000 og 30 000 km per år.
– Basert på data fra januar–august 2025.

For mer informasjon:

Geir Inge Stokke, administrerende direktør, OFV: Tlf: 97171910, e-post: gis@ofv.no


Aktuelle saker