Spesielt i Danmark er det stadig flere som plugger ladekabelen i sine nye biler. Der endte elbilandelen på 66,5 prosent nye personbiler i februar, mot drøyt 44 prosent i samme måned i fjor. Også svenskene og finnene kommer etter, der var elbilandelen av nybilsalget i februar 35,3 prosent i Sverige og 32,7 prosent i Finland. I Norge var elbilandelen for nye personbiler i februar på hele 94,7 prosent.
Mange i bilbutikkene
Bilbutikkene i Norden, med unntak av Finland, hadde godt besøk i februar. Norge hadde den desidert høyeste nordiske økningen i nybilsalget sammenlignet med februar i 2024 – en økning på hele 21,3 prosent. I Danmark og Sverige var økningen mer beskjeden: 3,7 prosent i Danmark og 4,4 prosent i Sverige. I Finland sank nybilsalget med 11 prosent i samme periode.
Økonomiske utfordringer
- Det har så langt i år vært god fart i registreringstakten for nye personbiler i Norge. Men det er for tidlig å si om den positive tendensen vil fortsette. Det er mye uro for tiden, ikke minst i verdensøkonomien. Men også her hjemme ser vi en overraskende høy prisvekst i februar og usikkerhet knyttet til rentesenking i mars. Det gjør nok at enkelte tenker seg godt om før de gjør et nybilkjøp, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Han peker imidlertid på at kommende rentenedsettelser senere i år og økt kjøpekraft som følge av årets lønnsoppgjør, vil kunne virke positivt inn på nybilsalget, spesielt i andre halvår. I 2024 ble det registrert nesten 129 000 nye personbiler i Norge. Det var et lavt nybilsalg, selv om det var en økning i forhold til 2023. Normalnivået i det norske nybilsalget over tid, ligger på rundt 140 000 – 150 000 biler i året.
- Den takten nybilregistreringene holder så langt i år, tyder på et samlet salg på 135 000 – 140 000 nye personbiler i Norge i 2025, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- Elbilen må være økonomisk attraktiv
- Den positive utviklingen i nybilsalget fra årets start fortsatte i februar, og ga økning i store deler av Norden. Særlig i Danmark, Norge og Sverige var det solid vekst, mens Finland opplevde en tilbakegang. Det blir interessant å følge utviklingen i bilmarkedet fremover, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
- Økningen i elbilandelen i Danmark viser at politiske insentiver har stor betydning for en grønn omstilling. Nordiske erfaringer bekrefter at klare politiske rammevilkår som gjør elbilen økonomisk attraktiv, er nødvendige for at denne utviklingen skal fortsette og sikre at flere velger elbil, sier han.
Sverige i siget
Antall førstegangsregistrerte nye personbiler i Sverige økte med over fire prosent i februar, sammenlignet med februar i 2024.
- Da skal vi huske at det var skuddår i fjor, og at vi derfor hadde en ekstra registreringsdag. Men den positive trenden fortsetter, og hittil i år har vi også en klar økning i salget av nye personbiler, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
- Forventer positiv utvikling i Finland
Nedgangen i salget av nye personbiler i Finland fortsatte i februar, og sank med nesten 11 prosent sammenlignet med februar i fjor. Samtidig var det også i Finland en klar økning i elbilandelen, og elbilene fikk en markedsandel på 32,7 prosent – opp fra 24,7 i februar 2024.
- Nedgangen i nybilregistreringene reflekterer økonomisk usikkerhet og forsiktig forbrukeratferd. Imidlertid viser elbilenes økende popularitet at elektrifiseringen akselererer, sier adm. direktør Teemu Rennola i Value Clinic, som forventer en positiv utvikling i registreringstallene utover året.




Om tallgrunnlaget:
På ofvstatistikk.no, Bilstatistik.dk og Bilstatistik.se, utgjør bobiler alltid en egen kategori, og inngår derfor ikke i registreringstallene for person- og varebiler, uansett hvordan de registreres hos de nasjonale myndigheter.
Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
For mer informasjon, kontakt:
Norge: Øyvind Solberg Thorsen, direktør, OFV, 959 26 018, ost@ofv.no
Danmark: Mads Rørvig, direktør De Danske Bilimportører, +45 3016 1004, mr@bilimp.dk
Sverige: Andrée Peters, markedschef Sverige, DBI IT/ Bilstatistik.se, +46 730290096, ap@bilstatistik.se
Finland: Teemu Rennola, CEO, Value Clinc, +358 50 564 1984, teemu.rennola@valueclinic.fi