I sin åpningstale snakket Thorsen om at hovedårsaken til registreringsrekorden i desember 2022, skyldtes den varslede innføringen av moms på elbiler over en halv million kroner samt innføring av en ny vektavgift for alle personbiler fra 1. januar 2023.
Laila Mikalsen, salg- og markedsdirektør i OFV, oppsummerte Bilåret 2023 som annerledesåret.
-Hvis vi ser på 2023, kom de nye avgiftene på toppen i et år med sterk prisstigning og flere rentehevinger. Samlet slo dette kraftig ut på nybilsalget i 2023, sa Mikalsen.
Teslas priskutt tok en hel bransje på senga
2023 var likevel et godt år for bilbransjen, men kjøperen er ikke like selvsikre på direktesalg. Nå er det forhandleren som igjen er viktig.
- Da Tesla angrep 13. januar med priskutt – var det en underdrivelse å si at bransjen ble tatt på senga. Mange skjønte ikke en gang hva som skjedde med det første. Den rosa skyen og den våte drømmen ble erstattet med mareritt og febersvette. I 2023 har mange aktører derfor vært nødt til å brette opp ermene og bytte sengetøy, sa Atle Tuverud fra Bilnytt.
Stabilitet er viktig
Året 2023 har vært preget av dyrtid, politiske skandaler og krig. Det var også temaet da Rikard Gaarder Knutsen fikk besøk i studio av politisk kommentator Martine Aurdal, Harald Jachwitz Andersen fra Virke og Hallgeir Kvadsheim, siviløkonom og kjent fra tv-serien Luksusfellen.
Til tross for flere rentehopp enn det ekspertene trodde ved inngangen til 2023, har Kari og Ola Nordmann klart seg overraskende godt. Panelet la vekt på at det skyldes hovedsakelig lønnsvekst og en større pandemi-sparekonto. Likevel er det nedgang i industrinæringen og mye uro i verden, som kommer til å prege 2024.
– Terningkast 4. Stabilitet er viktig, sa Kvadsheim da paneldeltakerne ble bedt om å rulle terningkast for året 2024.
Gikk du glipp av Bilåret 2023 kan du se opptak fra sendingen her: