Spesielt for 2024 var at det ble ny rekord for tunge elektriske lastebiler, altså biler som veier 16 tonn eller mer. Av 698 elektriske lastebiler, var hele 371 i klassen «tunge», viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Større interesse for elektriske tungbiler
- Rekordtallet for tunge el-lastebiler kan være et tegn på at det grønne skiftet også er i gang på lastebilfronten, og det kommer i økende grad merker og modeller som møter bransjens behov, sier salgssjef Magnus Lundberg i OFV, som nylig la frem tall for Lastebilåret 2024 på et medlemsmøte i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Uavhengig av drivlinje, er det særlig biler fra Scania, Volvo og Mercedes-Benz som dominerer lastebilmarkedet i Norge. Av samtlige nye lastebiler i 2024 var 77 prosent dieselbiler, mens 11 prosent gikk på gass og altså 13 prosent var elektriske.
Lundberg presenterte også tall for varebilsalget for NLFs medlemmer, og du kan se sendingen her (fra 3:30-14:10) : https://lastebil.no/Aktuelt/Di...