En av årsakene til det, kan være at det ikke er tilstrekkelige incentiver som innbyr til å ta endelig farvel med en motorsykkel man kanskje har hatt i mange år, men som egentlig er moden for utskifting. Vrakpanten er 500 kr på tunge- og lette motorsykler og mopeder.
350 000 tohjulinger
Selv om det fra 2019 ble innført vrakpant, er det mange motorsykkelentusiaster som ønsker å ta godt vare på sine eldre sykler.
- For mange er det viktig å holde de gode, gamle motorsyklene i god stand, og interessen for eldre motorsykler er stor. Så en høy snittalder på store motorsykler betyr ikke nødvendigvis at de er dårlige eller trafikkfarlige. Men det er helt klart også en del eldre motorsykler på veiene som kanskje ikke burde være der, sier Solberg Thorsen.
Aldri før ha det vært registrert så mange tohjulinger i Norge: I midten av april, var det samlet sett 350 238 tunge og lette motorsykler og mopeder i Norge. Av dette er 169 819 tunge motorsykler.
Motorsykler: dobbelt så høy snittalder som biler
Tunge motorsykler er de som har 16 hk og mer, og gjerne slagvolum høyere enn 125 cc. De som har under det, er lette motorsykler. Resten er mopeder, med et slagvolum under 50 cc, maks 5,3 hk og topphastighet under 46 km/t.
Mens snittalder på den norske bilparken er 10,8 år, så er snittalderen på tunge motorsykler 22,4 år.
- At motorsykler også holder seg rimelig godt i pris, kan medvirke til at de også «lever» lenger. Når vi vet at det er svært mange av dem som nå skal ut på veien, er det grunn til å kikke ekstra godt i speilet, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Solid økning i motorsykkelsalget
Fra nyttår og fram til 15. april var det 1 966 førstegangsregistrerte nye tunge motorsykler. Det er en økning på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I denne perioden ble det registrert 695 nye, lette motorsykler, og 515 nye mopeder.
Mens bilmarkedet har en klar satsing på elbiler, er det ikke samme tendens for motorsykkelmarkedet – ennå. Men også her vil det trolig skje en endring i årene som kommer. Enn så lenge er det særlig i transport- og varemarkedet at elmotorsykler begynner å få en posisjon, som f.eks. hos store selskaper som Posten Norge.
OFV Kjøretøydata, som er et verktøy man kan abonnere på, har full oversikt over hva som tilbys av biler i det norske markedet. Her finner du også den mest komplette og oppdaterte oversikten over hva som tilbys av nye motorsykler i Norge, med alt du trenger å vite om merker, spesifikasjoner, priser og annet.
Nye tunge motorsykler 5 på topp merker - registrerte 1.1. - 15.4.2021
Merke | Antall | Markedsandel |
BMW | 410 | 20,9 % |
KTM | 384 | 19,5 % |
Honda | 275 | 14,0 % |
Yamaha | 229 | 11,7 % |
Triumph | 139 | 7,1 % |
Kilde: OFV Statistikk |
Tunge og lette motorsykler og mopeder i Norge – antall:
Mopeder | 148 468 |
Lette motorsykler | 31 951 |
Tunge motorsykler | 169 819 |
Totalt | 350 238 |
Bestand per 15.4.2021. Kilde: OFV Statistikk |
Tunge motorsykler i storbyene:
By | Antall | Gjennomsnittlig alder |
Oslo | 13 538 | 18,5 år |
Bergen | 7 744 | 17,8 år |
Trondheim | 5 852 | 20,9 år |
Stavanger | 3 767 | 19,8 år |
Bestand per 15.4.2021. Kilde: OFV Statistikk |
Tunge motorsykler – disse fem merkene er det er flest av
Honda | 34 919 |
Yamaha | 26 976 |
Harley-Davidson | 24 451 |
Suzuki | 20 086 |
BMW | 16 109 |
Bestand per 15.4.2021. Kilde: OFV Statistikk |