Av 19 366 nye personbiler i mars, var 16 811 elbiler (86,8 prosent), mens rene diesel- og bensinbiler til sammen kun stod for 2,7 prosent av nybilregistreringene. I mars ble det registrert 19,3 prosent flere nye personbiler enn i mars i fjor.
Nye bensin- og dieselbiler snart historie?
- Hvem hadde trodd at bildet skulle se slik ut for bare få år siden? Salget av nye rene diesel- og bensinbiler er trolig i ferd med å bli historie i Norge. Samtidig var andelen bensinhybrider og ladbare bensinhybrider i mars på ti prosent, som viser at ikke alle er klare for elbil riktig ennå, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Til sammen i første kvartal i år ble det registrert 28 665 nye personbiler, det er 11,4 prosent færre enn i første kvartal i 2022. Hos mange bilforhandlere har det vært relativt stille i lokalene i første kvartal. De to første månedene var særlig preget av registrering og utlevering av nye biler som var bestilt for lenge siden, og som kom til Norge i desember.
De 10 mest solgte bilmodellene i mars – antall
El-prognose står ved lag
- Alt i alt ser det ut til at takten i antall nybilregistreringer er i ferd med å normaliseres etter første kvartal. Men vi må trolig nedjustere prognosen for 2023 som var på 154 000 førstegangsregistrerte nye personbiler. Hvor mye får vi se litt senere i år, sier Solberg Thorsen.
- Mens prognosen om en elbilandel på 90 prosent ved slutten av året, står ved lag, sier han.
Høyeste tall for en modell noensinne
Både kvartalet som helhet og mars som enkeltmåned, har vært preget av et rekordhøyt antall nye Teslaer. I første kvartal var 33,1 prosent – eller 9474 av alle nye personbiler, en Tesla. Av disse var 8717 Model Y. I mars alene ble det registrert 7445 Tesla Model Y. Det er ny registreringsrekord i løpet av en måned for et bilmerke i Norge, og det høyeste antall for en bilmodell noensinne. På andre og tredjeplass fulgte Toyota og Volkswagen både for kvartalet og i mars.
- For bilindustrien generelt kan det se ut til at det nå er noe mindre produksjonsutfordringer. Det kan kanskje bidra til litt kortere ventetid for de som har bestilt og nå bestiller nye biler, sier Solberg Thorsen.
De 10 mest solgte bilmerkene i mars – antall:
Stabilt bruktmarked – lav bruktimport
Det er god tilgang på bruktbiler, og per 30 mars i første kvartal har over 120 000 biler skiftet eier. Det er en liten økning i forhold til samme periode i 2022. Stadig flere elbiler i kjøretøybestanden gir også utslag i bruktmarkedet. Antall eierskifter på elbiler ligger 13,81 prosent over første kvartal i fjor, og 21 610 elbiler har fått en ny eier bak rattet.
- Økonomisk usikkerhet og pris- og renteøkninger gjør økonomien utfordrende for mange. Kanskje venter mange med å kjøpe eller bestille ny bil, og velger i stedet en brukt, sier Solberg Thorsen.
I første kvartal har bruktimporten av personbiler gått ned med nesten 80 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og totalt er det kun importert 791 bruktbiler så langt i år.
- Den kraftige nedgangen er ikke så overraskende. Kronekursen og inflasjon i Tyskland og andre land er nok hovedforklaringen. Nå er det dyrt å hente bruktbiler til Norge, sier Solberg Thorsen.
Stadig flere nye el-varebiler
Antall elektriske varebiler er også på full fart opp i første kvartal. Av 5504 nye varebiler klasse 2, er 2063 elektriske. Det er en andel på 37,5 prosent, og målt i antall er det en økning på 87,0 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.
- Det skjer også noe på det det elektriske varebilmarkedet nå. Et bedre modellutvalg som svarer mer til behovet, både i forhold til rekkevidde, plass og pris, er med på å påvirke dette, sier Øyvind Solberg Thoresen.
Drivstoff nye personbiler hittil i år kontra 2022
Ulike kjøretøygrupper pr. 1. kvartal 2023