Det nye hovedproduktet – standarden - for bensin heter nå 95 E10. Alle bensinbiler fra 2011 eller nyere er godkjent for E10, og mange eldre bensinbiler kan også bruke den nye bensintypen.
Mange eldre biler
Av de rundt 815 000 personbilene med bensinmotor i kjøretøybestanden, er ca. 30 prosent av disse over 20 år. Likevel kan de aller fleste bruke den nye bensintypen E10. E står etanol, og i E10 kan det blandes inntil 10 volumprosent bioetanol. Men hva med de eldre bilene og veteranbilene?
Vi har invitert fagsjef Kjartan Berland i Drivkraft Norge og kommunikasjonssjef Jørgen Bogen i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) til samtale om E10 i Opplysningsrådet.
2001 er grensetallet
- Det er 2001 som er grensetallet, det er viktig å ha med seg. De fleste personbiler med bensinmotor produsert fra da og senere kan gå på E10. Alle etter 2011 kan fylle E10, forklarer Kjartan Berland. Men Jørgen Bogen i LMK er urolig for veteranbilene:
- Mange medlemmer er bekymret for hva dette betyr for framtiden, og føler de ikke har fått nok informasjon om E10. Hva med tilgangen til 98 framover? Vi ser en del utfordringer, sier han og forteller at større etanolinnblanding har innvirkning på blant annet gummislanger og annet i motoren. Det betyr økt behov for vedlikehold med tanke på sikkerhet for å unngå brann og havari.
Alt drivstoff som omsettes i det norske markedet er strengt regulert, og må oppfylle gitte krav og europeiske produktstandarder. Målet med E10 er å få inn mer fornybart i drivstoffet for å redusere klimagassutslippene – og på sikt fase ut fossile drivstoff. Så hvilke bensinbiler kan bruke E10? Hva kan gå galt, og hva med tilgangen til den «gode gamle» bensinen framover? Svarene får du i denne episoden av Opplysningsrådet.
Her finner du både den nyeste og tidligere podkastepisoder - klikk deg inn og hør!