Nybilsalg i krabbegir

Nybilsalget har gått tregt etter sommeren, og nedgangen fortsatte i oktober. Totalt ble det registrert 8 925 nye personbiler, det er hele 28,9 prosent færre enn i samme måned i fjor. 2023 blir trolig et år med nybilsalg langt under det vi har sett de siste par årene.

01.nov. 2023

Det var stille i bilbutikkene i oktober. Foto: Shutterstock

Økte renter og sterk prisvekst svir kraftig for mange. Det har i flere måneder vært tydelig også i nybilmarkedet.
- Mange er nå svært varsomme med å prioritere nybilkjøp. Registreringstallene for nye personbiler i oktober viser dette tydelig, for i samme periode de siste par årene har vi hatt høy registreringstakt. Nå går nybilsalget virkelig i krabbegir, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Elbilandelen i oktober endte på 84,2 prosent, det er en nedgang i forhold til september da andelen var på rekordhøye 87 prosent, men på linje med de fleste månedene i 2023.

Virkningsfulle kampanjer

Også for året sett under ett så langt, viser registreringstallene en fallende kurve: Ved inngangen til november var totalt 104 422 nye personbiler blitt registrert. Det er 9,4 prosent færre enn på samme tid i fjor.
- Samtidig viser fordelingen av merker og modeller at enkelte har hatt god suksess med tilbudskampanjer og lav rente ved låneopptak på nybilkjøp. Andre har kommet med nye modeller som tar en del av markedet, sier Solberg Thorsen.
Den merkbare nedgangen i nybilsalget bekreftes av bransjen som melder om veldig lav kontraktsinngang. Nå knytter spenningen seg til hva de endelige registreringstallene ender på ved utgangen av 2023.

- Det er imidlertid ingen tvil om at det ender godt under fjorårets drøyt 174 000 førstegangsregistrerte nye personbiler, sier han, og anslår at totalen vil bli i underkant av 130 000 nye personbiler i 2023.

Bilmerkene som topper de ti første plassene på registreringsstatistikken, er godt etablert i Norge gjennom mange år.

De 10 mest solgte bilmerkene i oktober 

- Et mål betyr ikke et fossil-forbud

Elbilandelen av nybilsalget så langt i hele 2023 ligger på 83,5 prosent, og Norge er fortsatt i verdenstoppen på elbilsalg. Men 2025-målet ligger nå kun fjorten måneder fram i tid: Da er målsettingen som Stortinget har vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy.

- Vi skal huske på at dette er et mål. Det betyr ikke at det fra 1. januar 2025 blir forbudt å selge eller kjøpe biler med forbrenningsmotor, som mange kanskje tror. Vi nærmer oss målet langsomt, og kanskje ender vi på rundt 90 prosent elbiler i løpet av neste år, sier Solberg Thorsen.
Da mangler det fortsatt en god del før 2025-målet er nådd, og de siste prosentene kan være enda tyngre å dra i land i løpet av et drøyt år eller to.

- Det blir vanskelig å nå 100 prosent dersom flere elbil-incentiver fjernes og avgiftene økes. Det er nettopp summen av alle fordelene som har gjort at vi har så høy elbilandel i dag. Dersom avgiftssystemet hadde vært likt for alle nye biler, uavhengig av drivlinje, så ville sammensetning av bilparken og nybilsalget garantert vært annerledes, sier han.

Trenger en miks

- Det er fornuftig å tenke på at vi faktisk trenger en miks av drivlinjer, særlig av beredskapsmessige årsaker. Samfunnssikkerheten tilsier at vi ikke kan lene oss på én energikilde alene, det vil true beredskapen. Og de geografiske ulikhetene i Norge, gjør at mange av praktiske årsaker fortsatt trenger noe annet enn elbil, sier Solberg Thorsen. Men det er liten tvil om at nærmest alle nye biler snart er elektriske.

- Vi ser at også ladbare hybrider er i ferd med å fases ut av markedet. Ladbare hybrider har vært veldig populære, men nå utgjør denne drivlinjen kun sju prosent av nybilsalget, og ligger 35 prosent bak fjoråret. I tillegg fases rene bensin- og dieselbiler sakte, men sikkert ut, sier han.

I forslaget til statsbudsjett for 2024 legges det opp til en betydelig avgiftsøkning for ladbare hybrider, som følge av at vektfradraget på 10 prosent fjernes.
- Hvis dette forslaget går gjennom, blir det høyst sannsynlig en kraftig nedgang i salget av ladbare hybrider neste år, sier Solberg Thorsen, som påpeker at flere av de ladbare hybridene kan kjøre 100 km elektrisk uten utslipp, og derfor ikke er de utslippsverstingene som noen tror.

De 10 mest solgte bilmodellene i oktober 

Stabilt bruktmarked

Mange velger nå en brukt framfor en helt ny bil. Så langt i år har ca. 435 000 biler skiftet eier, og det er så vidt over fjorårets nivå. Og mens bruktbilmarkedet holder god fart, har bruktimporten nærmest stoppet opp. Kun 3 532 personbiler er bruktimportert i år, det er 73,6 prosent færre enn på samme tid i fjor.

Flere varebiler med ledning

Antall førstegangsregistrerte nye varebiler har kun en liten nedgang så langt i år, sett opp mot fjoråret. Til sammen er det registrert 21 974 nye varebiler. Av disse er 7 122 elektriske, og det er en andel på 32,4 prosent – mot en andel på 22 prosent i fjor.
- Det foregår en tydelig dreining mot elbiler også i varebilmarkedet. Det henger blant annet sammen med at utvalget, rekkevidde, utstyr og pris nå i større grad møter kjøpernes behov, sier Øyvind Solberg Thorsen.

- Det er bra at næringslivet i større grad ser at elektrisk varebil er et godt alternativ, men det må antakeligvis flere incentiver på plass for å nå 2025-målet for lette varebiler. At Enova trakk støtten til elektriske varebiler tidligere i år, var alt for tidlig dersom vi skal ha en sjanse til å nå 2025-målet.

Se alle hovedtall og detaljer om bilsalget i oktober her.

Elbilandel i prosent ulike kjøretøygrupper*

*hittil i år og i fjor

Aktuelle saker