Nybilsalget: Vi holder fortsatt på lommeboka

Farten på nybilsalget i Norge tyder på at mange ikke tør regne med økonomiske oppgangstider med det første. Februar endte med 7 380 førstegangsregistrerte nye personbiler – litt færre enn i februar 2023. To måneder inn i 2024 ligger nybilsalget langt under «normale år».

01.mar. 2024

Nybilsalget er langt fra «friskmeldt» - mange tenker seg om flere ganger før de kjøper ny bil. Foto: Shutterstock

Fjoråret hadde et lavt nybilsalg, og endte med snaut 127 000 nye personbiler. For mange er veien til kjøp av ny bil fortsatt lang.

- Flere renteøkninger, høye priser på mat, strøm og andre varer, gjør at folk må prioritere strengt. Årets to første måneder viser at mange fortsatt tenker seg om flere ganger før de kjøper ny bil – som gjerne er den største investeringen etter bolig, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Kjøligere nybilmarked

Selv om nybilsalget i januar og februar i år, til sammen 12 502 nye personbiler, ligger over samme periode i 2023, er tallene likevel lave sett over tid. Normalt har nybilsalget i disse månedene ligget på nærmere 20 000 nye personbiler.
- Nybilsalget i januar 2023 var tidenes laveste for den måneden, med bare drøyt 1 800 nye personbiler. Januar i år viste en liten oppgang, men februartallene er litt lavere enn i fjor. Så nybilsalget er langt fra friskmeldt. Vi ser forsiktige tegn til at økonomien vil bedres, men nå er det ikke lenger de store og dyre bilene som dominerer salgstallene, sier Solberg Thorsen, og viser til Topp 10 listen så langt i år.

De mindre bilene kommer

- De nye bilene folk flest kjøper har «krympet» til det vi kan kalle normale familiebiler i fornuftige prisklasser. Folk velger rett og slett mindre og rimeligere biler enn for 2-3 år siden. Og framover kommer de elektriske «småbilene» for fullt, og det vil påvirke bilvalget for mange, sier han.

De 10 mest solgte bilmodellene i februar

Alle vil ha SUV

Både i Asia og Europa vris bilproduksjonen i økende grad mot mindre biler. Også her hjemme blir dette tydeligere. Samtidig er SUV en biltype stadig flere velger. Det er biler som gjerne har høy bakkeklaring og sitteposisjon, relativt god plass, grei tilhengervekt og oftest med firehjulstrekk.

- Så langt i år er rundt 75 prosent av alle nye biler SUVer. Et så høyt tall har vi ikke sett før. Men denne biltypen er ikke lenger bare-s stor og ruvende. I Norge er det SUVer i mellomklassen som dominerer, og mer enn 9 av 10 nye SUV-er er elbiler, sier Solberg Thorsen.

Nå er 2025-målet mindre enn et år unna, og da skal alle nye personbiler være nullutslippsbiler.

- Elbilandelen utgjør nå drøyt 90 prosent, og slik sett er vi i rute. Men om målet innfris 100 prosent, er usikkert. Vi tror at pluss minus 95 prosent ved slutten av 2025 er mer sannsynlig, rett og slett fordi noen alltid vil trenge en bensin- eller dieselbil i dette utfordrende landet. Alt tyder uansett på at godt og vel 9 av 10 nye biler i 2024 vil være elbiler, sier han.

Førstegangsregistrerte nye SUV-er hittil i år

Førstegangsreg. nye personbiler pr. drivstoff

Lav ordrereserve

Nybilmarkedet har endret seg kraftig de siste årene når det gjelder tilbud og valg av merker og modeller. Mange nye er kommet til, flere er på vei og bilkjøpere velger annerledes enn før.

- Det er spesielt at ett enkelt merke, som er relativt nytt i Norge, nå har en firedel av markedet alene. Men det er mange konkurrenter på banen, og markedet kan endre seg. Det er nærliggende å tro at det vil bli lansert flere nye biler i år og neste år som kan komme til å endre den ti-på-topp listen vi har i dag, sier Øyvind Solberg Thorsen, som viser til at det så langt i år er lav ordreinngang hos bilforhandlerne, og at kampen om nybilkjøperne hardner til.

De 10 mest solgte bilmerkene i februar

Fire av 10 varebiler elektriske

Salget av nye varebiler i januar og februar har økt målt opp mot samme periode i fjor. Så langt er det 4 040 førstegangsregistrerte nye varebiler - 43,9 prosent flere enn i fjor. Også elbilandelen blant nye varebiler er på vei opp, og var ved utgangen av februar nesten 40 prosent. Dieselandelen utgjør ca. 60 prosent, mens bensindrevne varebiler er i ferd med å forsvinne.

- Fortsatt er rekkevidde, pris og viktige egenskaper som god lastekapasitet litt for dårlige til at salget av el-varebiler tar helt av. Det går i riktig retning, men fortsatt mangler det et godt nok utvalg av elektriske varebiler som har de riktige egenskapene til å få ytterligere fart på salget av el-varebiler, sier Øyvind Solberg Thorsen.


Aktuelle saker